Älskade husmanskost

Köttbullar och makaroner har alltid varit en stor favorit hos mig. Helst med lite för mycket ketchup. Men det skulle jag aldrig äta idag, för jag vet vad den sortens mat gör med min kropp. För det första kan jag inte sluta äta. Det finns liksom ingen spärr när jag slevar i mig stora skedar perfekt kokta makaroner med mängder söt, god ketchup. Och man kokar alltid för mycket makaroner, så det är fritt fram att fylla på tallriken igen, och igen – och om köttbullarna tar slut så är det inga problem att helt enkelt käka ytterligare en portion bara makaroner och ketchup. Sen när man till sist lägger ner besticken känns kroppen som en degig, proppfull klump och om en timme sjunker blodsockerkurvan och man blir trots hur äckligt mätt man nyss var sugen på att äta mer. Ni hör ju hur osunt det låter?

En klassisk husmansrätt med köttbullar är ju köttbullar med potatismos och brunsås. Gör man om det till LCHF blir det istället köttbullar med brunsås och blomkålsmos. Det blev min middag igår. Mycket enkelt och gott. Gör gärna egna köttbullar, jag använde Alexander Nilsons Lyxköttbullar (hög kötthalt och inga tillsatser).

Såsen gjorde jag såhär: När jag stekt köttbullarna slog jag på grädde i stekpannan och lät det puttra på låg-medelvärme. Hade i någon matsked kalvfond och smakade av med salt och peppar. Lät det puttra tills grädden blev såsig. Under tiden kokade jag blomkål i grädde. När grädden kokat in mixade jag blomkålen med en klick smör, örtsalt och peppar. Ruccola tycks göra alla rätter godare så det hade jag till!

2 thoughts on “Älskade husmanskost

    • Jag funderade faktiskt på att ha lingon till, för att göra rätten komplett så att säga… Men jag känner mig… Det lilla skulle säkerligen trigga suget och det är nog inte det bästa såhär nära inpå helgen🙂

Leave a Reply

