LCHF – Något för den med dålig karaktär?

Jag kan inte köra den diet du håller på med, jag har inte karaktär för det, har jag fått höra några gånger. Det är tråkigt att vissa ser det så. Om de bara visste. För det första är inte LCHF nödvändigtvis en diet. För mig har det aldrig varit det utan för mig var det en kost och ett sätt att förhålla sig till mat som jag provade på och som fick mig att må bättre än någonsin. Därmed naturligtvis något jag tänker fortsätta med.

För det andra är det kanske just den här kosten man borde prova om man tycker sig ha “dålig karaktär”. Dålig karaktär tas ju ofta upp som bortförklaring till att man inte kan ta sig ur soffan för att åka till gymmet, eller att man inte klarar av att stå emot bullarna på kalaset eller pizzan när man inte orkar laga mat. Oavsett om man äter LCHF eller inte och vill gå ner i vikt råds man ju att göra just detta – träna, stå emot socker i form av godis och bullar till exempel och skräpmat som pizza. Så har man bestämt sig för att man har dålig karaktär spelar det egentligen ingen roll vilken diet man väljer – för rör man inte på sig och står emot godiset så får man inga resultat.

LCHF kan vara perfekt för de med “dålig karaktär”. Att plocka bort bröd och pasta till exempel är nog lättare än att fokusera på att man inte får äta sitt favoritgodis. Dessutom får man ju ersätta den mat man plockar bort med betydligt godare mat än pulverdrycker och tråkiga, kalla salladsrätter. Man får äta sig mätt på god, varm och fet mat som gör en mätt länge. Är man mätt och belåten är det betydligt lättare att stå emot det där man plockat bort från kosten. Eftersom att man efter en tid med LCHF blir av med sitt sötsug så behöver man inte kämpa med att gå förbi godiset i affären, som man säkerligen gör om man är hungrig och sugen.

Man behöver inte den där karaktären eftersom att det inte är särskilt svårt att äta LCHF. Det är tvärtom en fröjd att få äta sig mätt på god mat. När det gäller träningen är det naturligtvis nyttigt för alla att röra på sig – men – du behöver inte ha karaktären att ta dig upp ur soffan och gå ut och springa om du inte har lust, eftersom att du med LCHF oftast går ner i vikt i alla fall.

Leave a Reply

