Rätt och fel

Som med mycket här i livet får man höra kommentarer om det ena och andra, eftersom att vi alla har så olika uppfattningar om hur livet bör levas, vad som är rätt och fel, sunt och inte osv. Vi formar våra liv olika efter våra prioriteringar och vår kunskap. Vad som är kunskap har vi ju också skilda meningar om vilket gör det hela ännu mer komplext.

Jag försöker att undvika att använda orden rätt och fel eftersom att “sanningen” och “verkligheten” ser olika ut för alla, så det är onödigt att försöka banka in i någon att man har rätt och den personen fel. Det tjänar ingenting till. Kan jag däremot bidra till att personen i fråga inspireras till att ändra sin bild av vad som är rätt, sant och riktigt – ja då blir jag naturligtvis glad. Jag tror ju innerst inne att mitt sätt är “rätt” även om jag varken uttalar det eller försöker övertala andra om det. Men huvudsakligen fokuserar jag på de som har samma bild som mig så att vi tillsammans kan utvecklas ännu mer och njuta av gemenskapen.

Som LCHF-are får jag ofta kommentarer på jobbet som rör mitt sätt att äta – jag tror vi är fler som får det, inte sant? Mestadels när det är fika. – Varför tar du inget fikabröd, Johanna? – Jag äter inte det. – Men vad ÄTER du då?! – Jag äter mat.

Idag tittade en kollega storögt på min lunchtallrik (kallrökt lax med en klick majonnäs/creme fraiche). – Ska du bara äta det där lilla?! Du måste skoja?

Det är väl en fråga om kvalitet – inte kvantitet? Det är bland det nyttigaste jag fått lära mig genom LCHF. Att det inte handlar om hur mycket man äter, utan vad man äter.
Till skillnad från mina kollegor skulle jag inte orkat ens om jag hade velat smälla i mig en massa tårta och fikabröd till eftermiddagsfikat eftersom jag fortfarande är så mätt och nöjd efter min lilla lunchtallrik. Många som slevar upp den där tårtbiten vill säkert inte äta den, men faller för hungern och suget som sätter trots att de nyligen åt lunch. Jag säger inte att jag har rätt. Men ni vet vad jag tänker.

Leave a Reply

