Veckans middagsmeny

För att göra matlagningen enkel, rolig och ekonomisk för mig gör jag alltid en veckomeny på måndagar, inklusive en inköpslista uppdelad i två: måndagar och onsdagar (behöver ofta fylla på mitt i veckan med sådant som smör, grädde, ägg och färska grönsaker). Utifrån det jag har hemma och nya recept jag vill testa/utgå ifrån komponerar jag 5 middagar, måndag – fredag. På helgerna är jag mer spontan. Ser till att jag kan använda ingredienserna jag köper hem till flera av middagarna så de går åt och inte blir liggande. Med små medel kan man ändå variera rätterna.

Veckans meny ser ut såhär:

Måndag: Laxpasta med färskost, vitlök och chili. Ja, jag vet att det blivit mycket “pasta” men jag har lite vitkål kvar. Och visst låter det gott? Ser fram emot att testa!

Tisdag: Rester från helgen. På tisdagskvällar är det Qigong så jag kommer inte hem förrän 21-22. Då blir det antingen rester eller omelett till middag.

Onsdag: Parmesanfylld, baconlindad kyckling med gräddstuvade champinjoner

Torsdag: Baconlax (smarrigt recept från Skaldemans kobok GI-noll). Till det broccoli “med sting”. Hur detta ska tillagas har jag inte bestämt än. Har några idéer.

Fredag: Tjejmiddag

2 thoughts on “Veckans middagsmeny

Leave a Reply

