Välj goda och naturliga måltider istället för att ersätta dem (med socker)

Just nu är det mycket fokus i media på problemen med de sockerrika måltidsersättningarna. Det tycker jag är bra. Idag kan vi läsa en artikel i Metro där Andreas Eenfeldt, Kostdoktorn, kommenterar de “näringsrika” måltidsersättningarna: “Man kan dricka O’boy och ta en vitamintablett till så får man ungefär samma sak, men till en minimal kostnad jämfört med de här produkterna.”

Har själv ersatt måltider med bars och smoothies under protest från magen. Mellan dessa måltider åt jag ofta frukt för att stilla hungern – vilket bara gav mig ännu mer magont, hunger och sötsug. Fick för mig att dessa smoothies skulle hålla hungern borta – som utlovat – och intalade väl mig att de gjorde det trots att jag varannan timme var tvungen att äta frukt och nötter för att den inte skulle komma smygande. För den fanns alltid där. Sötsuget likaså. Att brottas med det varje dag är det inte många som klarar av. Därför förstår jag varför det finns så många som börjar och slutar med den här sortens bantning. Och för varje gång man misslyckas förstärks bilden att man inte har den självdisciplin, karaktären, styrkan eller viljan att gå ner i vikt – och så släpper man bara allting.
Många vet inte att det finns en mycket enklare väg.

Jag slutade med måltidsersättningar ungefär i samma veva som jag började utforska LCHF. En lunch vände jag på förpackningen och läste innehållsförteckningen. Jag drack inte upp den smoothien utan slängde den illa kvickt. Varför betala så mycket för något så onaturligt för kroppen? Från den dagen började jag lyssna på magens protester. Varje gång jag stoppade i mig något som magen signalerade inte var bra för min kropp så uteslöt jag det ur kosten. En efter en försvann de ur kosten, kolhydraterna, och jag märkte att när jag la till en större andel fett jublade kroppen för att jag slapp vara hungrig jämt och överäta. Jag fann snart ut att min nya kost var LCHF och att den fick mig att må bättre än någonsin tidigare.

5 thoughts on “Välj goda och naturliga måltider istället för att ersätta dem (med socker)

  1. Du är verkligen inspirerande du också!! Och den chocken man får man man inser vad man egentligen häller i sig, det behöver inte vara måltidsersättningar. Jag fick en oerhörd chock gällande vanliga ligh-tprodukter som jag ätit i åratal i tron om att det var nyttigt. Man blir så rädd! Allt i denna värld handlar om pengar. Läser på FB om vänner som rekommenderar barnmat till varandra… fruktpuréer osv. det kan ju inte vara bra?
    kram till dig!

Leave a Reply

