Makrillomelett

Jag skrev ju i mitt förra inlägg om makrillomeletten som är en av mina favoriter. Så jag tänkte att den skulle få ett eget inlägg.

Till en omelett använder jag en burk makrill i tomatsås. Smälter en klick smör i stekpannan och sköljer samtidigt bort tomatsåsen med hjälp av en sil. Delar makrillen i mindre bitar med en gaffel, steker i smöret någon minut och häller på en äggsmet på 2 ägg och 1 – 2 msk grädde. Steker omeletten på låg värme. Kryddar med peppar och örtsalt och lägger på några skivor cheddarost. När omeletten ser bra ut på ovansidan viker jag bara ihop den.

Detta är verkligen så gott!

7 thoughts on “Makrillomelett

  1. Hej Johanna och tack för twittersvar! Bra förklaring där i inlägget om kolestrol! Smaskig omelett förresten den ska jag prova, är verkligen bra och enkel mat med omelett! Har inte läst Matrevolutionen men däremot Uffe Ravnskovs böcker om kolestrol, blir så glad när ni ungdomar tar reda på info och sänker myterna. Så många blir sjuka av statinerna, en del läkare verkar inse fakta och apotekarna VET! Vi blir ju så lurade av BigPharma som bara vill tjäna pengar på oss tänk på alla äldre som proppas fulla med olika mediciner! Fortsätt det goda arbetet- lycka till

    • Hej! Visst är texten bra? Det är så lätt att bli förvirrad om kolesterolet och hur det fungerar, och det vill jag inte vara när folk frågar mig om just den biten. Så jag försöker plugga in det så mycket det går!

      Då har du något att läsa – och jag med – jag har velat läsa hans böcker länge så det ska jag snart ta tag i också.

      Tack så mycket Eva! Allt gott /Johanna

  2. Hej!

    Vilken härlig blogg du har. Jag har 3 frågor!
    Jag hade tänkt att börja med LCHF idag men det höll inte. Problemet för mig är inte själva maten, utan drycken. Jag måste dricka ett glas juice eller något annat fräscht på morgonen för att inte bli illamående. Vad är ok att dricka när man går på LCHF?
    Hur gör du LCHF-latte?
    Hur gör man de där chipsen som du tipsade om till mellon. (inte salamichipsen utan de andra).

    Skulle vara jätte tacksam för svar!

    • Hej Emelie! Tack, vad kul att du tycker det!
      Jag tänker spontant att om du vill dricka något fräscht på morgonen så är (för mig) inte juice så fräscht egentligen. Vet vad du menar för jag har själv varit en juiceälskare. Men som jag ser det idag så är det så sött att det nästan blir ofräscht. Upplever att man får nästan som ett sockerlager på tänderna när man dricker sött, tänker man ur den vinkeln är inte ett glas juice så lockande längre – än mindre de som innehåller nästan bara socker. Vill du ha något fräscht så drick vatten med en citronskiva i eller mynta och lime. Det är uppfriskande!

      LCHF-latte gör jag såhär: Kokar 2 dl vatten, blandar med 25 gram smör och 1 ägg. Mixar allt med en stavmixer tills det blir skummat (för extra skum vispar jag även med en elvisp). Skedar i skummet i kaffet. Du kan även dricka detta som det är, kallas äggmjölk och är jättegott med kanel.

      Parmachips är enkelt. Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ut parmaskinka på plåt med bakplåtspapper. Torka skinkan i ugnen 5 – 15 minuter beroende på skivornas tjocklek. Låt svalna på plåten.

  3. Pingback: Energi | johannaslchf

Leave a Reply

