En favoriträtt

Igår blev det en favorit till middag. Ostfylld, baconlindad kyckling. Jag tror det är bland de godaste lchf-rätterna jag vet. Man kan variera osten vilket gör det till en ny smakupplevelse varje gång. Gott att ha till är grönsaksmos (t.ex. broccoli eller blomkål). Jag gjorde gräddstuvade champinjoner. Kycklingen fyllde jag med riven parmesan vilket dessvärre blev lite torrt. Smaken var ju god men osten smälte aldrig riktigt utan blev mer som puvler (så det var tur att jag hade den krämiga champinjonsåsen till!). Kanske hade det blivit bättre resultat om jag rivit parmesan själv, den här gången gjorde jag det billigt för mig och köpte en liten påse färdigriven. Vill ni testa det här så föreslår jag färskost, greve eller cheddar, det är mina favoriter!



Champinjonsåsen gjorde jag såhär: Fräste finhackad vitlök i en stor klick smör. Hade ner skivade champinjoner och lite mer smör. Lät det fräsa på låg värme. När champinjonerna sugit åt sig och fått fin färg slog jag på grädde och lät koka ner långsamt. Kryddade med örtsalt och peppar.

Kycklingen stekte jag samtidigt på låg värme. När den var klar skar jag en ficka i filén och fyllde med parmesan. Lindade bacon runt hela kycklingen, tillbaka i stekpannan och stekte några minuter till så baconet fick färg.

Men som sagt – kör en annan ost eller riv parmesan själv.

5 thoughts on “En favoriträtt

  1. Pingback: Baconinlindad, parmesanfylld kyckling a la LCHF | madeleinestedt

Leave a Reply

