Täckt lax med parmesanbroccoli

Ikväll blev det ett gott laxrecept ur Sten Sture Skaldemans kokbok GI-noll. Mycket enkelt och gott (ni hittar det nedan). Till det ville jag testa att göra parmesanbroccoli som även det är ett recept från en av Skaldemans kokböcker. Jag hittade receptet på den här bloggen. Hade en liten chili hemma jag ville bli av med så jag prövade att smaksätta med det istället för vitlök (då fräste jag chilin i smöret innan jag slog på grädden och lät det koka upp. Tyvärr gav inte chilin det där “stinget” jag hoppats på, det är säkert godare med vitlök. Annars var det ett helt okej tillbehör. Mättande!

Laxen gör du såhär: Lägg laxfilé i en smörad ugnsform. Krydda efter smak, jag använde örtsalt och peppar. Täck filén väl med bacon. Avsluta med några hyvlade smörskivor och ev. krydda ytterligare. In i ugnen på ca 175 grader tills laxen är klar. Du ser på baconet när det är färdigt.

Ska ni testa parmesanbroccoli tycker jag ni ska köra på ursprungsreceptet med vitlök. Då skär ni broccolin i mindre buketter. Häll i grädde, en klick smör och låt koka upp. Tillsätt broccolin och låt grädden koka in. Ta kastrullen av värmen och tillsätt parmesan och pressad vitlök. Salta och peppra och rör om.

2 thoughts on “Täckt lax med parmesanbroccoli

  1. Lax är en favorit här hemma så det äter vi ganska ofta men parmesanbroccoli har jag inte provat på. Lät och såg gott ut så detta ska jag testa inom kort:-)

    Trevlig kväll!

Leave a Reply

