LCHF-anpassat på tjejmiddagen

Här började morgonen med huvudvärk som en sen fredagkväll och några glas vin bidrog med, men det var det värt! Frukost i magen och några koppar kaffe så nu är huvudvärken borta.

Det var födelsedagsmiddag hos min vän Linn och då vi var två LCHF-are där så serverades vi en jättegod blomkålssoppa och två olika sallader. Till soppan bröd och brie, vi åt bara brien. I salladen fanns sparris, ruccola, bladspenat, tomat, gurka, avokado, fetaost, basilika… Efterrätten hoppade vi såklart. Grädde och bär fanns men vi var så mätta och nöjda efter middagen så det blev en kopp te istället!

Som alltid var det roligt att träffa en annan som äter LCHF. Det tog inte lång tid innan snacket var igång. Hon var toppen på alla sätt, väldigt öppen tjej!

Vi pratade bland annat om att det är vissa saker man låter bli att äta trots att det är “inom ramarna” för LCHF. Jag berättade att jag till exempel undviker både avokado och tomat. Det gör jag för att det är sånt som triggar igång en tendens hos mig att överäta. Tomat kan jag äta hur mycket som helst utan att känna mig nöjd. Jag har helt enkelt svårt att äta en tomatklyfta utan att vilja äta många, många fler. Gäller även avokado. Det är olika från person till person. Man har olika associationer (när jag var liten älskade jag tomat och kunde äta tallrik efter tallrik med bara aromatkryddade tomatklyftor, så för mig är det kopplat till att “vräka i sig”, olika saker triggar igång ett sug eller ett oönskat ätbeteende.

5 thoughts on “LCHF-anpassat på tjejmiddagen

  1. Tänk om det alltid var så när man blir bortbjuden! Jag fuskade en massa i lördags, men vad är väl en dag i ett helt liv🙂 Jag återgick bara till min normala kost igen på lördagen🙂

    • Precis, rätt så, bara styra om igen. Kan man göra så är det ingen katastrof om man fuskar någon gång ibland, men för mig innebär minsta avsteg att balansen rubbas helt. Så jag satsar på att hålla mig strikt🙂

Leave a Reply

