Köttfärsbiff med kryddost, brunsås och stekt rättika

Jag skrev om rättika igår som är ett populärt substitut för potatis. Vanligast är potatisgratäng men då jag hörde av en tjej på twitter att hon hade gjort pommes på det tänkte jag, varför inte testa min gamla favorit stekt potatis?

Hade väldigt låg energi igår men så fort jag tänt alla ljusen i köket, satt på radion och kommit igång med matlagningen var energin tillbaka. Älskar att testa nytt och allra roligast är det om det blir bra! Att stänga av fläkten, hänga av sig förklädet, slå sig ner med tallriken och ta första tuggan…

Extra nyfiken var jag såklart på rättikan. Så jag högg in på den direkt. Det såg verkligen ut precis som stekt potatis så visuellt var tillfredsställelsen total. Smaken var väl inte så lik, men å andra sidan smakar varken rättika eller potatis så mycket – det var väl mest konsistensen som skilde sig och då måste jag säga att jag föredrar rättikan framför den mjöliga potatiskonsistensen! För att rättikan ändå skulle få smak så stekte jag den med timjan vilket blev väldigt gott! Tillsammans med såsen vart det underbart! Och köttfärsbiffen är inte att förglömma. Toppade den med Boxholms kryddost, ja ni hör ju, det kan inte bli annat än jättegott!

Köttfärsbiff med kryddost, brunsås och stekt rättika

1 portion 

ca 350 gram köttfärs (blev två stora biffar)
2 st ägg
1,5 msk olivolja
½ gul lök
1 ½ – 2 vitlöksklyftor
4 skivor Boxholms kryddost
Salt och peppar
1 rättika
Timjan
Smör
ca 2 dl grädde
1 msk kalvfond

Hacka lök och vitlök och blanda med färsen. Tillsätt olivolja och ägg. Blanda och krydda med salt och peppar. Forma biffarna och låt dem vila i kylen medan du förbereder rättikan.
Skala rättikan och skär den i klyftor. Koka i ca 5 minuter. Häll av vattnet och baka in klyftorna i papper så det får suga åt sig vätska. Krama och byt papper några gånger.
Börja med biffarna. Stek i smör på låg – medelvärme. När du vänt biffarna kan du börja smälta en stor klick smör i en annan stekpanna och börja steka rättikan på medelvärme. Hacka timjan och ha i när rättikan börjat få färg och stek lite till, tills det blivit en fin gyllenbrun yta. När biffarna är klara, toppa med några skivor kryddost. Gör en sås på stekfettet från biffarna, slå bara på grädde och kalvfond, salta och peppra efter smak och låt puttra ner. Jag lät biffarna ligga i folie så länge så de höll värmen.

6 thoughts on “Köttfärsbiff med kryddost, brunsås och stekt rättika

  1. Pingback: Stekt rättika | Johannas LCHF

  2. Pingback: Stekt rättika | Johannas LCHF

Leave a Reply

