Vad är det man unnar sig?

Lyssnade på radion idag och hörde följande sägas:
– Den här kakan är ju väldigt söt. Det är mycket socker i den.
– Jo och det kanske inte är så nyttigt. Men man måste kunna unna sig lite i livet…

Klassikern, att unna sig. Det som för många är fallgropen varje gång man ska ”förändra” sin kost. Ja, men på helger – då unnar jag mig. Eller när jag är bortbjuden. Eller när jag tränat extra hårt – då kan jag unna mig en liten godispåse.

För vissa kanske det funkar. Men generellt så tror jag inte på att på vissa villkor ändå få vara onyttig fast man bestämt sig för att vara nyttig.

Jag tror det är viktigt att ha en tydlig intention med varför man väljer att förändra sin kost och sin livsstil. Har man det så är det enklare att se att man inte alls unnar sig när man äter en sockerfylld kaka, men att man istället unnar sig att må bra när man låter bli. Jag unnar mig att slippa väcka mitt sockerbegär på nytt genom att helt enkelt välja en sockerfri kost.

2 thoughts on “Vad är det man unnar sig?

  1. Precis så resonerar jag också. Brukar säga att jag “ska unna mig ett träningspass idag eftersom jag straffade mig med en snickers igår”.

Leave a Reply

