Apropå att LCHF skulle vara för lata

Läste ett inlägg om LCHF och lathet. Hon besvarar en kommentar om att LCHF skulle vara för lata och har en viktig poäng som handlar om matlagningen som för henne, mig och många med oss skiljer sig enormt idag från hur den såg ut innan LCHF. Idag tar jag verkligen ansvar för vad jag stoppar i mig, vad jag ger min kropp och jag lyssnar kärleksfullt på vad den vill ha och inte ha. Jag har koll på innehållet i det jag lägger i kundkorgen och väljer det med bra kvalitet. Jag fixar alltid min egen lunch till jobbet, det kräver lite extra planering än att äta lunch ute eller ännu värre – köpa någon fryst matlåda, men då vet jag vad jag får. Eftersom jag inte äter var och varannan timme så lägger jag ner mer tid, pengar, kärlek och omsorg på de måltiderna jag äter och jag njuter verkligen av dem – äter långsamt och till bords.

Jag undrar vartifrån man får att LCHF skulle göra en lat? Naturligtvis handlar det om okunskap. Personer som uttalar sig om LCHF utan att ha någon koll på vad det egentligen innebär har jag inte mycket till övers för egentligen, jag brukar inte ta någon notis om deras  kommentarer. Till och med de motståndare som varit med i debatter den senaste tiden har visat en pinsam okunskap om LCHF-kosten då de sett ut som frågetecken när man tagit upp mycket grönsaker, bär och nötter som en del av kosten. Då har man inte läst på. Ändå finns den här informationen att hitta i alla kokböcker och på nätet. Så en sån dum och ogrundad kommentar som att LCHF-are är latare än andra ignorerar jag och lägger i facket “inte insatt – snarare provocerad”. För visst blir man provocerad när man själv måste slita som ett djur och träna, träna, träna för att bli av med den där kexchokladen man åt, medan man med LCHF kan ta en skogspromenad och gå ner i vikt (dels eftersom vi från början inte ens äter kexchoklad).

Och där glider jag in på det här med LCHF och träning. Jag har alltid haft några trivselkilon jag velat bli av med. De blev fler ju nyttigare jag tyckte jag var eftersom jag med min “nyttiga” kost (tallriksmodellen i knytnävesize) blev hungrigare och åt mer. Hade dessutom alltid ett växande sötsug som med jämna mellanrum exploderade och fick mig att överäta allt onyttigt jag varit sugen på vilket ledde till veckor av fortsatt sug och småätande.
Jag tränade som en tok, speciellt inför bikinisäsongen. Jag tränade bara för att gå ner i vikt. Välmående var ingen orsak till att jag sprang varannan dag fast jag tyckte det var pest och pina, det handlade helt enkelt bara om ytan. Att hålla vikten i schack och i bästa fall gå ner något kilo.

Idag tränar jag inte alls lika mycket. Men inte av lathet utan för att jag gör annat som ger mig mer än att göra någonting jag inte tycker är kul. Som att dricka te och läsa, laga mat, leka med hunden på fältet istället för att ta med den ut i spåret hela tiden. Jag planerar inte min träning längre utan jag tränar när jag vill – och tränar det jag tycker är roligt och ger mig mest glädje och njutning. Löpning är inte en sådan träning. Däremot långa promenader, yoga och qigong. Så när jag tränar idag handlar det inte om att se resultat på vågen eller kvantiteten – utan det handlar om kvaliteten! Jag tränar för välmåendet och inte för att hålla vikten – den håller jag ändå genom att äta mig mätt på riktig mat.

3 thoughts on “Apropå att LCHF skulle vara för lata

  1. Jag kunde långt ifrån sagt det bättre själv! Du har ju så rätt!
    Att det skulle vara en lat “diet” tycker jag bara är pinsamt att säga och som du sa, okunskap. För jag har nog aldrig lagat så mycket mat, lagt ner så mkt tid på att hitta bra recept som råvaror som nu. Hade det varit en lat “diet” hade man ju bara köpt någon fryst färdigmat.
    Sen det här med träning är ju upp till var och en beroende på hur mycket man vill gå ner. Har man många kilon att bli av med måste man också träna lite mer, såklart! Men om man bara vill må bra och kanske bli av med några trivselkilon är ju inte träningen superviktig som för oss överviktiga.
    Och jag har också sett en del debatter och visst är det så, folk vet inte vad lchf är, de tror det handlar om att bara äta fett och kött typ. Så långt ifrån sanningen.
    Men tyvärr är det väll så i dagens samhälle att man ska bli smal på snabbast möjliga sätt, helst utan att göra något åt det.. men men, tur att några av oss har fattat grejen iaf😉

    Kram på dig

      • Haha, ja men det är ju så😉 kolla bara alla löpsedlar; “tappa 5kg på 2 dagar” typ😉 Tänk om det istället stod: “börja må bra varje dag och tappa några kilon på det” skulle ju ingen förutom vi smarta-lchf:are förstå😉 haha

Leave a Reply

