Baconlindad torsk med gräddstuvad spenat

Igår åkte jag spontant till Sköndal efter jobbet och tittade på systerns innebandymatch, så det blev middag först vid niotiden. Som tur var hade jag ätit en ordentlig frukost så jag klarade mig fint.

Middagen jag planerat för kvällen var en enkel historia, men oj så gott det blev! Det blir oftast allra bäst när man med små medel lyfter rätten. Extra tacksamt när det är lättlagat, går på ett kick – och blir fantastiskt oväntat gott.

Baconlindad torsk med gräddstuvad spenat

1 portion
1 torskfilé
3 baconskivor
1 schalottenlök
Spenat (fryst el. tinad)
Smör
Grädde
Salt, peppar och muskot

Sätt på ugnen på 225 grader. Hacka schalottenlök. Skär torskfilén i tre bitar. Linda en baconskiva runt varje bit. Lägg lite hyvlat smör i en ugnsform och lägg i bitarna. Salta och peppra. Jag använder örtsalt. In i ugnen i 10 – 12 minuter. Smält smör i en stekpanna och fräs schalottenlöken lite. I med spenat och fräs på medelvärme under omrörning. På med grädde och rör om i ytterligare några minuter. Smaka av med salt, peppar och muskot.

2 thoughts on “Baconlindad torsk med gräddstuvad spenat

Leave a Reply

