Fläskfilé med ingefära

Idag blev det fläskfilé till middag. Till det gjorde jag en sås ur denna kokbok…

Det är den första LCHF-kokboken jag köpte, alldeles i början. Frukost och lunchavsnitten är toppen.

Tillbaka till middagen. Jag lät fläskfilén bli rumstempererad och skar den i bitar. Stekte i en stor klick smör på medelvärme i 2 – 3 minuter på varje sida. La över i en ugnsform och kryddade med salt och peppar. Stekte i ugnen på 200 grader i 8 – 10 minuter. Lite av stekfettet i pannan hällde jag över i en skål, resten sparade jag i pannan till såsen (receptet hittar du nedan).

Sås
1 vitlöksklyfta
2 tsk riven ingefärsrot
½ dl fond
3 dl vispgrädde
2 tsk currypasta
salt och peppar

Hacka vitlök och riv ingefärsrot. Koka ur stekpannan som du stekt köttet i med fond. Tillsätt grädde, currypasta, hackad vitlök och riven ingefärsrot. Låt såsen stå och dra i 4 – 5 minuter. Smaka av med lite salt och peppar.

Jag åt sallad till. Stekfettet jag sparat i skålen ringlade jag över salladen som dressing. Fick inspiration till detta ur Skaldemans senaste kokbock jag köpte idag. Det var mycket gott!

2 thoughts on “Fläskfilé med ingefära

Leave a Reply

