Min utmaning just nu

Något jag verkligen behöver lära mig är att lägga upp en portion som jag instinktivt känner är naturlig och perfekt mängd för mig på tallriken, äta den och inte mer än så. Jag måste erkänna att mina portioner som ni ser på bilderna inte riktigt ser ut så när jag lagt undan kameran. Då häller jag oftast över det som är kvar i stekpannan och skrapar ner resten av såsen. Dels för att jag vill försäkra mig om att jag verkligen blir riktigt mätt så jag inte blir hungrig igen när jag ska gå och lägga mig (det värsta jag vet är att försöka somna när jag känner minsta uns av hunger).

Men mest är det för att jag helt enkelt vill att all mat ska gå åt.. Eftersom jag är ensam om att äta LCHF i min familj och det alltid blir minst en halv portion över så får jag alltid i mig mer än jag egentligen behöver eftersom jag inte vill kasta det. Gillar inte att äta middagsmat till lunch – är aldrig så hungrig – så någon matlåda är det heller inte tal om. Det är ett mönster jag vet att jag måste bryta. Men det är svårt. Det sitter djupt. Innan LCHF var jag likadan fast då överåt jag pommes och makaroner istället, nu överäter jag mest såsen för den blir alltid lite mer av. Jag jobbar vidare på det men ett steg på vägen var att skriva om det så jag får det svart på vitt, här har jag något jag vill förändra.

2 thoughts on “Min utmaning just nu

  1. *Ler igenkännande*. Det var verkligen huvudet på spiken. Jag gör likadant utan att tänka mig för, så jag behövde den påminnelsen. Frågan är då om du kommer laga mindre mängd mat eller slänga det som blir över🙂

Leave a Reply

