Ostgratinerad chorizo med spenatstuvning

Det fanns ingen kycklingfilé hemma upptäckte jag i morse så kycklingbullarna får jag göra imorgon. Ingen tid att fundera på vad jag skulle ta fram ur frysen istället så jag fick gå på det jag hade i kylen. En chorizo över från igår, ost, schalottenlök, grädde, spenat har jag alltid i frysen – så det blev helt enkelt ostgratinerad chorizo med gräddstuvad spenat. Det vart helt perfekt med en enkel och snabblagad middag just idag, det blev nämligen både en löprunda och en powerwalk efter jobbet och ville gärna hinna duscha och äta middag innan Sveriges mästerkock.

Skar en ficka i chorizon och fyllde med riven ost. Hade prästost hemma. Medan det stod i ugnen på 200 grader i 20 – 30 minuter stekte jag finhackad schalottenlök i smör, hade i fryst spenat, grädde, en msk färskost och lät puttra på låg värme under omrörning. När korven var klar hällde jag i lite av stekfettet från ugnsformen i spenatstuvningen och lät puttra lite till. Smakade av med salt, peppar och muskot. Vart så gott.

Och vet ni vad? Fast det var så gott så lyssnade jag på mättnadssignalen så fort den dök upp och la ner besticken. Då hade jag till och med en bit korv kvar med smarrig smält ost, och som den frestade mig. Hade varit så enkelt att bara sticka gaffeln i biten och äta upp den. Men – jag var helt klart mätt. Hade jag trots det ändå fortsatt äta så hade jag aktivt valt att fortsätta med ett beteende jag inte vill ha kring mat. Så jag tackade för den goda maten jag fått njuta av och att den gjort mig mätt och belåten – sen ställde jag ifrån mig tallriken.

2 thoughts on “Ostgratinerad chorizo med spenatstuvning

  1. Pingback: 3 middagar | Johannas LCHF

Leave a Reply

