Italienska kycklingbullar med persiljesås

Så blev det äntligen dags att testa kycklingbullarna. Har varit nyfiken på hur resultatet skulle bli hela veckan. Ville gärna sätta igång direkt men var inte hungrig när jag kom hem så det fick bli en lång dusch och lite slapp i soffan. Insåg att kycklingbullarna behövde vila i kylskåpet i någon halvtimme innan jag kunde börja steka dem så jag tog hand om den mesta disken under tiden. Middagen var klart vid nio-tiden och då var jag inte vrålhungrig utan precis lagom.

Det var mycket, mycket gott! Räcker med att läsa ingredienserna så är det svårt att tänka sig ett annat resultat. Grundreceptet hittade jag här. Tog bort några få ingredienser bara och gjorde en sås till.

Italienska kycklingbullar:
Kycklingfilé
Några skivor rökt sidfläsk
1 ägg
Vitlöksklyfta
Riven parmesanost
Finhackad ruccola
Flingsalt
Olivolja och smör att steka i

Sås:
Grädde
Färskost
Fond (jag hade kalvfond)
Persilja
Salt och peppar

Skär sidfläsket i små bitar och fräs med vitlök i smör och olivolja. Dela kycklingen i mindre bitar och kör i en matberedare eller med stavmixer till en jämn smet. Blanda i övriga ingredienser. Forma till bullar och låt vila i kylskåpet i 20 – 30 minuter.
Stek bullarna på medelvärme i smör och lite olivolja. Ta upp bullarna när de är klara och slå på grädde i stekpannan. Tillsätt en klick färskost och lite kalvfond. Låt koka ner och i med hackad persilja. Smaka av med salt och peppar.

One thought on “Italienska kycklingbullar med persiljesås

  1. Pingback: 3 middagar | Johannas LCHF

Leave a Reply

