Naturligt med barfotaskor

Blev inspirerad av Madeleine‘s inlägg om stenålderspromenader och barfotalöpning som hon i sin tur blivit inspirerad av ingen mindre än Jonas Colting (läs gärna hans klockrena svar på tal-krönika om LCHF).

Madeleine skrev bland annat i en kommentar här på bloggen:
“Vi är heller inte gjorda för det eviga platta, en tanke som verkligen berörde mig igår. Från det att vi föds och innan vi kan gå har vi skor på fötterna – vi går på plana gator, golv. Allt är platt. Gick stenåldersmänniskan så? Nej, vi var ute i skog och mark, rörde oss dynamiskt. Våra kroppar är skapta för det.”

Hon har så rätt. Jag har upptäckt ett fysiskt välmående jag inte visste fanns – eller som jag åtminstone aldrig trodde jag skulle få uppleva (har ju försökt i flera år, gjort ALLT – trodde jag). Ett fysiskt välmående som jag fått genom att äta naturlig mat, den mat jag är designad för. Nu vill jag testa det här med barfotaskor. Det känns också naturligt och helt rätt. Jag är ingen löpare och kommer aldrig bli, men däremot älskar jag att promenera ute i naturen. Tänk att känna marken under fötterna. Att komma så nära. Låter helt underbart. Har därför klickat hem ett par Merrell barefoot. Har på efterhand läst att de är ganska tajta i passformen och mina fötter är inte direkt nätta, men vi får se! Är väldigt inne på det här med barfotaskor nu i alla fall så jakten fortsätter om just dessa inte sitter bra.

Dessa är nog de ultimata barfotaskorna. Visst ser de ljuvligt sköna ut?

Men jag har valt att börja med en mer diskret variant. Men låt er inte luras av att det ser ut som vanliga skor. De ska tydligen till och med gå att vika ihop, så lätta är de.

10 thoughts on “Naturligt med barfotaskor

  1. Ser fram emot en uppföljning på detta. Både egna reflektioner och omvärldens reaktioner. Jag tycker det låter helt fantastiskt, men jag måste nog erkänna att jag är alldeles för feg för att dra på mig ett par sådana, och sedan visa mig utomhus. Beundrar ditt mod!

      • OK, det var ju lite mindre udda, de jag sett bild på tidigare är nog “five fingers”. De här ser verkligen sköna ut. Ser fram emot en recension.

  2. Vad härligt att vi inspirerar varandra som vi gör, hade helt klart varit en fördel om vi bott nära så vi hade kunnat testa och pröva saker tillsammans! Nu får det ske över bloggen, bättre än inget!🙂 Hade varit så kul att gå på någon form av “workshop”, föreläsning eller liknande tillsammans i framtiden! Vart ifrån beställde du skorna?🙂

  3. Hej Johanna (och Madeleine)!
    Jag såg er diskussion om barfotaskor och blev väldigt nyfiken. Läste en del på nätet och kollade videos på YouTube. Det slutade med att jag stack iväg och köpte ett par Merrell Trail Glove idag. Och i eftermiddags bar det iväg ut i naturen för att testa. Sprang på gångvägar, stigar och bara rätt ut i skogen över stock och sten, slalom mellan trädstammarna. Rackarns kul var det! Som många har skrivit på nätet, man kände sig som ett barn igen.
    Skorna passade bra på min fot och det blev inga skavsår fast jag sprang utan strumpor. Men jag fick välja en sko som var en storlek större än jag brukar ha.
    Och givetvis var jag övermodig eftersom det var så roligt. Det kommer att bli hyfsat stelt imorgon när man skall ur sängen. Ni som väljer att testa detta, studera löptekniken och se till att sakta bygga upp styrkan i vadmusklerna. Gör ni det så kommer er löpning få en ny rolig dimension. En dimension med en go’ frihetskänsla.
    Hälsningar,
    Kaj

    • Hej Kaj,
      Vad roligt att läsa!
      Trail Glove är herrmodellen av den modell jag och Madeleine har köpt, härligt att du tyckte den var bra! Ska bli så spännande! Just det du skriver, att bara springa rätt ut i skogen över stock och sten…
      Jag har storlek 40 – 41, körde på 41 så förhoppningsvis ska de sitta bra!
      Nu är löpning inte min grej (fast vem vet, det kanske ändras nu), men jag ser fram emot att ge mig ut på långa powerwalks i naturen.
      Tack för att du delade med dig Kaj!

  4. Pingback: Efterlängtad leverans | Johannas LCHF

Leave a Reply

