Frukt, grönt och LCHF

Frukt och grönt har jag alltid förknippat med hälsa. Allra mest hälsosam kände jag mig när jag åt sallad till lunch eller middag. Att jag en timme senare åt en banan för att jag var hungrig/sugen var ingenting jag reflekterade över – frukt är ju nyttigt, det kan man frossa i (som tur är eftersom jag snart igen var hungrig och fick ta en till frukt).

Det kändes krångligt att hålla på att koka broccoli, eller försöka klura ut vad sjutton man ska göra med de skumma grönsakerna som aubergine till exempel. Då var det mycket enklare att ta några salladsblad och hacka lite tomat och gurka. Salladen fick dominera tallriken. Och så lite pasta och tonfisk. En riktig hälsotallrik – trodde jag. Idag vet jag bättre. Men det är lätt att få det där om bakfoten när man växt upp med att salladen må vara rätt tråkigt och inte vidare mättande – men nyttigt. Maten skulle man äta mindre av, salladen mer. Men det går inte att bli mätt på sallad – speciellt inte om man ska äta lätt-creme fraiche och pasta till.

Idag äter jag inte frukt. Min mage mår inte bra av det och det triggar mitt sötsug. Klarar man av att äta frukt och må bra så kan man göra det, för att det är gott. Men att äta frukt för att det är nyttigt känns onödigt.
Grönsaker som spenat och broccoli är betydligt mer näringsrikt och har blivit stora favoriter hos mig. Andra grönsaker jag äter mycket är vitkål, blomkål, grönkål, zucchini, rättika, sparris, lök och svamp. Jag har verkligen omvärderat vad som är bra och nyttigt när det kommer till den ”gröna” delen av min kost. Frukt går helt bort. De innehåller som sagt inte mer nyttigheter än de grönsaker jag äter och dessutom en massa socker. Tomat och gurka innehåller mest vatten och jag tycker vattnigheten ”förstör” maten. Blir inte lika gott. Och så är det rätt tråkigt.

Däremot de grönsaker jag nämnde ovan, de är riktiga guldkorn. Man kan äta dem varma som kalla, tillaga på alla möjliga sätt, de passar till all mat, de funkar som substitut för det mesta – allt från potatis till ris och pasta. De kan smaksättas och är i sig själva smaksättare. Eftersom vi slipper tänka på att göra pastan/riset/potatisen/hacka grönsalladen så får vi mer tid som vi kan lägga på att tillaga alla de här spännande grönsakerna och upptäcka hur mycket man kan göra med dem!

Leave a Reply

