Vitkålsgratäng med kyckling och curry

Sent igår kväll efter qigongkursen doftade det ljuvligt av curry i hela huset när jag tog ut middagen ur ugnen.

Vitkålsgratäng med kyckling och curry

2 kycklingfiléer
1 stor gul lök
Strimlad vitkål (ca fjärdedelen av ett vitkålshuvud)
1,5 dl grädde
3 dl riven ost
Smör
Curry
Salt och peppar

Strimla vitkålen fint. Hacka löken. Stek löken och vitkålen med mycket smör i en rymlig stekpanna. Gör det på medelvärme och under omrörning i cirka tio minuter. Lägg åt sidan. Skär kycklingen i bitar och stek. Lägg tillbaka vitkålen i stekpannan och tillsätt curry, salt och peppar efter smak. Blanda och häll på grädde. Låt puttra ner en stund och häll över i en ugnsform. Strö över riven ost och gratinera i ugnen på 200 grader tills osten smält och blivit gyllene (ca 30 minuter).

8 thoughts on “Vitkålsgratäng med kyckling och curry

  1. Hej!
    Jag testade detta recept idag =) (min make gjorde detta och de blev otroligt gott)
    Frågade på twitter om de va vitkål, curry, grädde och kyckling i och du skrev då att du lagt ut receptet på din blogg😀
    Tack för tipset och hoppas inte att de gjorde något att jag lade ut de på min blogg, jag länkade till din blogg och skrev att de va du som gjort de😀

  2. Hej!
    Jag är vegan och gjorde om receptet litegrann….och det blev kanongott….

    smör = olja
    grädde= havregrädde
    kyckling= färska delade champinjoner
    Riven ost = Sojaost parmesan

    Tack för ditt grundrecept…hoppas det var ok att laga en alternativ maträtt?

    Kram
    Ywonne

Leave a Reply

