Hitta din livskost istället för metoder hit och dit

Då och då hör man om LCHF-are som ska “köra fakir” eller “äggdeffa”.  Många gör det för att komma igång snabbt med sin viktnedgång eller om viktnedgången har stannat upp. Fakir är vanligast och innebär att man äter så lite kolhydrater som möjligt och utesluter mejerier (förutom smör). Man äter kött, fågel, fisk och skaldjur, ägg, smör och kokosfett. “Äggdeff” innebär som det låter att man äter ägg i olika varianter, äggröra, omelett, kokta, stekta.

Om det funkar? Vad jag har hört så har de som testat gått ner under perioden så är det snabb viktnedgång man är ute efter så visst funkar det. Men sen är frågan om det är nödvändigt. Även om det kanske går trögt så kanske det ändå faktiskt går neråt och den stora vinsten är ju hur bra man får må och gott man får äta under tiden. Är man överviktig kan man tänka att går man ner lite varje månad blir man till slut av med sin övervikt – att gå ner ett halvt kilo i veckan kan låta lite, men det ger ändå 26 kg på ett år. Är man inte överviktig utan bara vill bli av med några trivselkilon (som jag ville) så tänk inte på det alls! Fokusera istället på viktigare saker än vikten.

Jag varken strävade efter eller förväntade mig att gå ner i vikt när jag började med LCHF. Jag ville bara få fungerande mage, bli av med mitt sötsug, äta det som är naturligt för min kropp och få ett sunt förhållande till mat. Viktnedgången kom när den kom och var bara en bonus. Nu har den avstannat, ja till och med ökat med ett kilo sist jag kollade – och jag är helnöjd! Det finns ingen som helst anledning för mig att under en period prova på att bara äta ägg, begränsa mig till fakirkost, sluta helt med mejerier eller fasta – inte ens för nyfikenhetens skull. Jag har testat mig fram till vilken nivå av LCHF som passar mig – och därmed format en kost som är perfekt just för mig. Äter jag något som triggar ett dåligt ätbeteende eller sötsug, då utesluter jag/drar ner på det helt enkelt. Men jag fortsätter att njuta av det jag kan äta. Varför skulle jag inte det?

Anna Hallén har skrivit:

Det som fungerar är den mat du kan tänka dig att äta i 30 år framöver. Tar du i så tufft att detta blir en metod så är vi tillbaka där vi började. I olika bantningsmetoder där lidanet betydde att vi var ”duktiga”. Ju hårdare och tuffare, desto bättre. LCHF ger dig en möjlighet att äta dig ner i vikt! Ta den!”

Det är precis så jag tänker. Det är det jag tror på. Den mat man kan tänka sig att äta i 30 år framöver är den mat som fungerar bäst för en på alla plan. Kan man tänka sig att bara äta ägg eller biff med smör hela livet? Varför ska man ens göra det periodvis? Är det inte bättre att försöka hitta en kosthållning som man trivs med och har glädje av? Det ska vara kul och inspirerande att laga, gott att äta och kännas bra när man avslutat måltiden – det är en hållbar kost.

PS. Vill understryka att detta bara är min syn på saken. Jag säger inte att det är så, men det är vad jag tror på.

2 thoughts on “Hitta din livskost istället för metoder hit och dit

  1. Åter ett mycket bra och vettigt inlägg. Även jag har hittat en kost som jag trivs med och mår bra av. Men har man som jag ganska många belastningskilon istället för några få trivselkilon, så är det lätt att bli otålig. Då är det nog lätt att frestas att ta till extrema metoder, och det är det man måste stå emot för att klara det i längden.
    Jag har ganska många i omgivningen som frågar hur det går med min “bantning”, och de blir lika förvånade varenda gång jag svarar att LCHF kör jag med i första hand för att jag mår bra av det. Jag är piggare, och betydligt bättre i magen. Men i och med att jag går ner i vikt, så måste det enligt många vara en metod, en bantningsmetod. Men jag har hittat min kost för kommande 30 år, om jag nu lever så länge med mina förkalkade ådror, höga kolesterolvärden etc, “som min metod måste orsaka”🙂

  2. Jag håller med. Fakir å “äggdeff” har aldrig funnits på tapeten för min del, däremot så fastar jag just nu, periodisk fasta då, jag har ett ätfönster på 8 timmar varje dag (ungefär som innan fastan, haha!). Åt ju sällan frulle före 10-11 å nu blir det vid 12 å inget efter 20, passar mig jättebra faktiskt ihop med LCHF.=) Har känt att vikten stått still å den här typen av fasta ska öka fettförbränningen å kanske ge mig en skjuts neråt. Å så är det en utmaning också, att få sig själv att fungera på ett annat vis, att tänka på ett nytt sätt å inte på det gamla sjuka sättet (matmissbrukare, tröstätare, rädd att maten inte ska räcka osv osv) För trots allt så tröttnar man till sist på att vågen hoppar upp å ner kring samma siffra heeela tiden, när jag vet att jag gör rätt! Sen är jag inte suuuperstrikt, ibland blir frukosten senare å ibland är vi hos goda vänner å sitter å dricker vin å då slutar jag ju inte med vinet för att kl blir åtta liksom!=)) Man får integrera saker å ting i livet som passar en själv, maten slutar jag ALDRIG med – jag älskar LCHF!=)

Leave a Reply

