Buffé och LCHF

Ikväll ska jag på kryssning med jobbet. Två bufféer kommer att ätas ombord, middag idag och frukost imorgon. Det är alltid lite av en utmaning att inte veta och ha kontroll över det man ska äta. Frukosten ser jag fram emot, det kommer utan tvekan att finnas äggröra, kokt ägg, bacon, korv, köttbullar, skinka, ost och grönsaker. Det blir ljuvligt!
Middagsbuffén är lite mer oviss. Men det finns ju alltid kött/fisk/fågel så det lär min tallrik bestå av med lite sallad och grönsaker. Såserna hoppar jag nog eftersom de högst troligt inte tillagats med riktigt smör och från grunden, utan med så billiga medel som möjligt.

Det bästa med att äta LCHF på buffé är att man slipper springa med tallriken i flera omgångar, äta tills man nästan spricker och sen ändå trycka i sig en massa efterrätt. Det där att man “måste” passa på och äta utav allt. Det är ju inte meningen med bufféer egentligen. Det är inte uppdukat så mycket mat för att man ska äta allting, utan för att det ska finnas något för alla. Jag väljer med omsorg bara det bästa och godaste. Njuter av det istället för att slänga i mig för att snart vara uppe och hämta mer igen. Lämnar buffén mätt och belåten på lätta ben.

One thought on “Buffé och LCHF

Leave a Reply

