Omstart

Här är det fortfarande förkylt och febervarmt under täcket där jag spenderar större delen av dagarna. Orkar inte gå och handla så jag tar helt enkelt av det som finns hemma. Inte är det mycket, men det viktigaste basgrejerna som ägg, smör och grädde finns så det har blivit mycket äggröror och omeletter med diverse fyllningar och tillbehör, mest kött och fisk. Det går snabbt att slänga ihop och mättar länge.

Har däremot/dessutom (beroende på hur man väljer att se det) gått ner något kilo på detta. Är nu tillbaka på målvikten jag aldrig trodde jag skulle nå innan LCHF. Har vägt 59 kg i några månader men när jag sen en månad tillbaka ökade mitt matintag i form av större portioner, betydligt mer sås och småätande av ost och liknande så ökade jag i vikt. Att jag gick upp var ingenting som störde mig, däremot mitt överätande som jag började komma tillbaka till (som jag nämnt tidigare – oavsett om det är bra eller dålig mat så är överätande inte sunt).

De här dagarna då jag inte haft något att småäta hemma, inte lagat någon sås eller tillbehör som jag kunnat äta för mycket av, så har det där beteendet klingat av. Min mättnadskänsla fungerar mycket bättre nu och jag känner inget behov av att äta bara för ätandets skull. Det har varit väldigt skönt att inte behöva tänka så mycket utan bara lyssna på kroppen och äta väldigt enkelt. Jag tror att de här dagarna kan vara nyttiga för mig. Ett sätt att börja om. När jag kryat på mig och börjar laga ordentliga rätter igen, gör sås, grönsaker och olika tillbehör, så kommer jag kunna börja försiktigt, smått. För att på nytt lära mig vilka mängder jag behöver för att bli mätt – och inte äta mer än så. Har sett bilder från när jag började med LCHF (och var så entusiastisk över hur mättande mat kunde vara och hur långvarig och stabil mättnaden var), och då åt jag betydligt mindre portioner än jag gör nu.

Förhoppningsvis kan det här bli en omstart. Att jag är nere på 59 igen känns ju såklart kul, så nu ska jag försöka hålla mig kvar där utan att varken gå upp eller ner. Inte genom att väga mig och bli nojig, utan helt enkelt äta så som jag åt tidigare när jag låg på den vikten.

One thought on “Omstart

Leave a Reply

