Vad är du helst? Sockersjuk eller allergisk mot socker? Vad är lättast att hantera?

Lyssnar på radio och en nykter alkoholist pratar om sitt f.d. missbruk. Han säger något otroligt bra; att han inte vill kalla sitt missbruk för sjukdom. Att säga att man är sjuk blir något passivt – Jag är sjuk, därför dricker jag. Han ser det istället som att han är allergisk mot alkohol. Då ligger handlandet istället hos honom. Är man till exempel nötallergiker så äter man inte nötter, det är naturligt och helt logiskt att välja bort dem och det är inte heller någon som ifrågasätter det.

Man skulle kunna ta till samma attityd när det kommer till att sluta med socker och minska på kolhydraterna. Att se sig som ”sockersjuk” blir förknippat med svaghet. Man är styrd av sjukdomen och kan inte rå för att man är så sugen på att äta det man inte borde – och ibland blir sjukdomen för svår att hantera, så man faller dit.
Men är man allergisk mot socker och stärkelse så är man inte svagare än någon annan. Man kan helt enkelt bara inte äta viss mat för hälsans skull, och får hitta andra alternativ.

Jag själv ser det på det här viset och det har verkligen hjälpt mig. Jag går inte på någon diet för att gå ner i vikt och jag är inte sockerberoende, jag äter bara inte det jag inte klarar av att äta. Det är väldigt smidigt att säga att man är allergisk när man inte orkar förklara varför man väljer att inte äta socker och stärkelse. Många tycker inte att det är klokt att jag aldrig mer kommer äta en smörgås eller en enda liten godisbit igen. Jag säger bara att det inte är konstigare än att en nötallergiker inte äter nötter.
Varför ska jag äta något som min kropp tar skada av?

4 thoughts on “Vad är du helst? Sockersjuk eller allergisk mot socker? Vad är lättast att hantera?

  1. Jag gick hos en dietist för något år sedan och resonerade likadant. Hon sa att jag troligtvis helt enkelt var allergisk mot kolhydrater. Så enkelt sa hon det, och det har jag gått efter sen dess.

Leave a Reply

