Äntligen helt tuggummifri

Det har gått över en månad utan att jag har haft ett tuggummi i munnen. Det känns fantastiskt! När jag bestämde mig för att sluta trodde jag nog inte riktigt att jag skulle klara det. Det är ju något man alltid har haft i väskan och har känts som ett måste för att kunna fräscha upp i munnen efter att man har ätit eller tagit en kopp kaffe. Dessutom var det svårt att inte ha något att tugga på när man blev sugen. Problemet är att man håller det där suget igång om man alltid har tuggummi tillgängligt att snabbt stoppa i munnen istället för att jobba på att få kontroll på sina impulser.

Jag har länge vetat att tuggummi inte är bra om man vill ha en lugn mage. Sen jag började med LCHF har jag även börjat fundera kring det här med hur bra det egentligen är med tuggummi över huvud taget. Det är trots allt sött fast det står sockerfritt och bara det gjorde att jag ville sluta med det för att verkligen ta bort allt som smakar för sött ur min kost och på så vis inte hålla sötsuget levande. Nu har jag glömt hur sött smakar och blir aldrig sugen på det. Har även läst att tuggummi kan vara en vara en fälla när man vill gå ner i vikt då tuggandet lurar kroppen så den tror att det kommer mat och väntar med förbränningen. Läs mer här.

Men det kanske räcker med att läsa innehållsförteckningen på tuggummipaketet för att kasta det i papperskorgen? I stort sätt bara kemikalier och konstiga ämnen!

Men då är ju frågan, vad fräschar man upp munnen med istället? Persilja ska vara bra. Men det känns lite osmidigt att ha med sig persilja överallt. Jag själv använder RetarDEX munspray med mintsmak som ger en fräsch andedräkt och vitare tänder. Den innehåller varken alkohol, klorhexidin, parabener eller socker.

Leave a Reply

