Kassler med västerbottensostsås och broccolimos

Eftersom det bara är jag som äter LCHF här hemma så blir det mycket mat över då jag bara lagar till en person hela tiden. Hade kvar en stor bit kassler från i måndags, så det fick bli kassler igår med så den gick åt. Gårkvällens variant blev mycket enklare – och godare. Det går ju ofta hand i hand det där.

Broccolimos
Koka broccolin i vatten ett par minuter. Häll av vattnet och tillsätt grädde, en stor klick smör, örtsalt och peppar. Låt grädden koka in långsamt. Rör om då och då. När grädden kokat in, använd en stavmixer eller en potatisstöt och mosa/mixa, beroende på vilken konsistens du föredrar på moset.

Västerbottensostsås
Koka upp 2 dl vispgrädde och låt sjuda i ca 5 minuter. Tillsätt 1,5 dl riven västerbottensost och låt smälta. Smaka av med salt och peppar. Viktigt när man gör ostsås är att tagit bort kastrullen från plattan innan man har i osten, annars bränner den lätt fast i botten. De här måtten är beräknade till ca 2 portioner. Receptet hittade jag här.

Kasslern stekte jag under tiden på medelvärme i en panna med mycket smör.

6 thoughts on “Kassler med västerbottensostsås och broccolimos

  1. Tack för att du lägger upp recept och bilder på mat för jag behöver verkligen inspiration. Nu äter vi bara nästan bara ägg och spenatsoppa :p
    Dax och göra en matsedel igen tror jag.

  2. Från början var det också bara jag som åt LCHF-mat, men nu alla i familjen gör det… dottern som är 13 år gammal försöker äta åt det hållet, men inte alltid… hon har i alla fall slutat helt och hållet med pastan…
    Kassler är ju så gott! tack för påminnelse! var längesen jag lagade något med kassler! Nu är det dags!🙂
    Ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

Leave a Reply

