Måste man äta frukost?

Klockan har passerat 12 och jag har fortfarande inte ätit frukost fast jag varit vaken sen 9-tiden. Av den enkla anledningen att jag inte känt mig hungrig. Det är nästan så att jag försökt frammana hungerkänslor bara för att jag vill äta frukost. Jag har alltid ätit frukost det första jag gjort när jag vaknat. Men de senaste veckorna har det känts fel att börja fixa med frukosten när jag gått upp eftersom att jag inte varit hungrig. Det har bara varit av vana. Att äta när man inte är hungrig kan bra leda till en sak: Att kroppen säger ifrån. Men det är inte alltid man tänker att det faktiskt kan vara så att man inte hade behövt den där frukosten. För man har ju alltid hört att frukosten är dagens viktigaste mål. Men det är också dagens första mål, så oavsett om man äter den direkt när man kliver upp på morgonen eller senare – när man faktiskt är hungrig – så äter man ju frukost. Är det något jag har lärt mig av LCHF så är det att alltid lyssna på min kropp och äta när jag är hungrig och sluta äta när jag är mätt.

Jag har druckit en kopp varm choklad och tittat på Nyhetsmorgon och Efter tio och känt mig så harmonisk. Kroppen har varit lugn och glad. Till skillnad från igår när jag tryckte i mig en rejäl frukost halv 6 och hade ont i magen och var sådär svettigt mätt hela morgonen.

Jag jobbar ständigt med att få ett naturligt och sunt förhållande till mat och ätande. Som att inte äta bara för att jag är uttråkad eller överäta bara för att det är gott. Samma sak gäller att äta en måltid bara för att det är tid för den måltiden. Tid för att äta är det bara kroppen som kan säga till om, ingen klocka och ingen artikel i något hälsomagasin. Man behöver inte äta ett visst antal måltider om dagen på regelbundna tider, man behöver inte väga maten eller mäta portionerna – det enda man egentligen behöver är att vara lyhörd på hur kroppen mår av vad och hur du äter.

Ett tips är att föra matdagbok om det är svårt att komma igång. Det gjorde jag i nästan fem månader. Jag skrev ner vad jag åt och hur kroppen reagerade. Snart kunde jag se mönster och jag reflekterade vid varje veckoslut vad jag nästa vecka kanske borde testa att utesluta ur kosten för att se om kroppen skulle må bättre. Under tiden blev min kost allt mer strikt LCHF, utan att jag egentligen visste det. Det bara föll sig naturligt att jag var tvungen att ta bort allt mer kolhydrater för att må så bra som möjligt. Matdagboken lät mig lära känna min kropp och vart gränsen gick för mig. Vi alla fungerar olika så även om man läser mycket om LCHF så är det nyttigt att se till sig själv för att må bäst.

4 thoughts on “Måste man äta frukost?

  1. Jag känner igen mig i det du skriver… just att hitta ballans, att inte äta för att trösta mig med mat… att inte överäta… och ständigt vara sugen…
    jag har (tror jag) hittat ballansen med att först ta bort mejerier och nu köra Fakir… mår så bra och så bra har jag inte mått förut, inte ens när jag börjat äta LCHF…
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

  2. Jag brukade alltid vakna med en fruktansvärd hungerkänsla.. Det var innan lchf. Det var nästan en plåga att gå ut med hunden innan frukost, så hungrig var jag! Men idag är jag precis som du.. Inte alltid särskilt hungrig när jag går upp. Vilket är helt perfekt, för då kan jag gå en långpromenad eller gymma innan jag ätit och fortfarande ha en massa energi!🙂

Leave a Reply

