Stressmage

De senaste veckorna har jag upplevt att magen har strulat. Absolut inte i närheten av vad den gjorde innan jag började med LCHF, men jag har varit så bortskämd med en lugn, tyst och helt fungerande mage i över ett halvår så de senaste veckorna har varit lite omtumlande. Mest för att jag grubblat över vad det kan vara. Naturligtvis tänker jag direkt på kosten, eftersom det var mina ändrade kostvanor som fick magen att må bra efter flera år. Har tänkt, äter jag för mycket ägg? Så jag har testat att dra ner ordentligt på det, men det blev inte bättre. Jag har testat att utesluta mejerier, köra lite åt fakir-hållet, men det blev inte heller bättre. På det hela taget tycker jag att jag äter snällare nu än jag gjorde för en tid sedan då jag åt alldeles för mycket och därför fick ont i magen. Nu äter jag bara när jag är hungrig och tills jag är mätt. Och jag äter det jag alltid gjort sen jag började med LCHF. Det känns inte som att det är maten som är problemet.

Så jag grubblar vidare… Är det stressmage? När jag tänker efter så har jag gått igenom en känslomässig berg och dalbana de senaste veckorna. Jag är inte den som gör någon stor sak av det när jag är stressad, orolig eller går igenom något jobbigt, så när kroppen reagerar blir jag själv förvånad. Dessutom har jag ändrat mina sovvanor den här perioden, från att varit väldigt strikt med att gå och lägga mig tidigt och gå upp tidigt så har jag lagt mig runt midnatt och gått upp ännu tidigare istället. Jag har ätit väldigt oregelbundet eftersom jag experimenterat mycket med kosten de här veckorna. Och inte nog med det har jag åkt på två dunderförkylningar inom loppet av tre veckor, vilket skulle kunna vara en effekt på obalans som inte från början ligger i kroppen. Tankar, känslor och kropp hör ju samman och är i ett enda energiflöde. Så känner man stress och oro, grubblat mycket över det ena och det andra, så påverkar det kroppen också. Någon annan slutsats kommer jag inte fram till just nu. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag hoppas på att först och främst bli frisk från den här förkylningen, så ska vi se om jag kan få rätsida på min tillvaro!

6 thoughts on “Stressmage

  1. Du verkar ju ha bra koll på läget och vad som fått dig ur balans nu. Det är ju jättebra för då vet du vad det är du behöver förändra, fast det kan ju ändå vara problemas att veta HUR man ska göra de där förändringarna…

  2. Jag har precis som du haft en superbra mage av LCHF, men sen mittiallt började det strula.. Då fick jag tipset om att ta Kisel som kosttillskott, det är ju mest för hår och naglar..och det funkade kanon även på min mage.
    Så jag tar en kapsel Silica varje dag

Leave a Reply

