Asiatiska fiskbiffar

I fredags bjöd jag över en kompis på middag. Hon har under vår långa vänskap alltid varit den som lagat mat åt mig eftersom jag inte haft intresset innan LCHF, så det var kul och lite nervöst att jag skulle laga mat åt henne för första gången.

Tanken var att jag skulle göra asiatiska fiskbiffar efter detta recept men i affären med inköpslistan i högsta hugg fick jag veta att Findus asiatiska frysta kryddblandning hade utgått. Jag hade ingen reservplan och ville verkligen göra de här biffarna, de verkade så goda. Så jag kollade upp vad kryddblandningen bestod av och köpte helt enkelt alla kryddor färska. Höftade med måtten. Det blev hur bra som helst! Mycket smak, krispig yta på biffarna och saftigt inuti.

Asiatiska fiskbiffar 
800-900g alaska pollock
hackad persilja
hackad koriander
finhackad röd chili
riven ingefära
rivet citronskal
limesaft
2-2.5 dl hackade skalade räkor
2 ägg
1-2 tsk fiberhusk
kokosfett till stekning

Mixa den tinade fisken med stavmixer och hacka räkorna. Blanda fisk och räkor med ägg, kryddor och fiberhusk. Pressa i lite limesaft. Forma medelstora biffar och riv citronskal över. Stek i kokosfett. Vänd biffarna försiktigt, låt det bli en fin stekyta innan du vänder så de inte går sönder. Stek färdigt biffarna i ugnen på 200 grader i en kvart. Servera med en kall limesås.

4 thoughts on “Asiatiska fiskbiffar

  1. Mums, mums för fiskbiffarna!😉 Vad tråkigt att kryddan utgått… det var så smidigt med färdigblandad… men man kan precis göra som dig, blanda själv! Nu ska jag skriva upp alla kryddor till denna blandning!🙂
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

Leave a Reply

