Ratatouille

Jag gjorde ratatouille för första gången häromdagen. Vart väldigt gott. Älskar varma grönsaksröror. Gjorde den enkel med två sorters paprika, lök och zucchini. Är inte så förtjust i vitlök så det hoppade jag över. Men gillar man vitlök ska man definitivt ha med det i ratatouille!

Ratatouille
ca 2 portioner
2 små gula lökar
2 sorters paprika, jag hade gul och grön
½ zucchini
1 tsk sambal oelek
1- 2 tsk torkad timjan
olivolja till stekning
salt
2 dl krossade tomater
ev 1 – 2 tsk stekfett

Skala och hacka löken. Skölj zucchini och paprika och skär dem i bitar. Häll olivolja i en kastrull och fräs löken tillsammans med sambal oelek i några minuter på svag värme. Rör ner zucchini, paprika och tomater och låt småkoka i ca 15 minuter tills grönsakerna är mjuka. Grönsaksblandningen kan med fördel stå och småputtra längre. Börja därför med den så den får stå så länge som möjligt medan du tillagar det du ska ha till.
Jag lagade baconlindadkyckling till, och rörde ner 1 tsk stekfett från stekpannan i min ratatouille. Avsluta med att tillsätta timjan och smaka av med salt.

4 thoughts on “Ratatouille

Leave a Reply

