Den perfekta frukosten

Jag går upp klockan 05.00 på morgnarna och hungern finns där då men sällan så pass att jag orkar äta som jag kan göra en sen helgmorgon. Bacon får jag till exempel inte i mig, det blir för matigt och jag blir för mätt. Promenera till jobbet direkt efter en sån frukost är inte roligt. Samtidigt behöver jag äta en frukost som håller mig mätt i 6 – 7 timmar till lunchen på jobbet. Jag upplever dessutom att jag har en jämn energi hela dagen, slipper sug och plötslig hunger (blir aldrig jättehungrig till exempel) om jag har ätit en stadig frukost. Då räcker det med en liten lunch för att “fylla på” och jag blir mer flexibel på kvällen eftersom jag inte behöver äta middag förrän 19 – 20-tiden.

Jag har hittat den perfekta frukosten för mig som har allt jag önskar. Den smakar alltid ljuvligt gott, är enkel och mättar blygsamt men länge. Allt jag behöver ha hemma är sådant jag alltid har hemma – ägg, grädde, smör, salt och Bregott. En plain omelett helt enkelt! Jag gör den så den blir precis som jag vill och det är så gott!

En kopp kaffe i väntan på att omeletten ska steka färdigt. Gör smeten med 3 ägg, en rejäl skvätt grädde, salt och lite peppar. Låter den steka på svag värme och när den knappt stelnat viker jag den och serverar direkt. Den är så god när den är fortfarande är lite lös och precis börjat få färg på undersidan. Äter den med en klick Bregott som får smälta och saltar lite extra om det behövs.

10 thoughts on “Den perfekta frukosten

  1. Har du verkligen rätt i! En plain omelett är alldeles för underskattad tycker jag! Ska testa med en klick bregott nästa gång🙂

    Annars tycker jag turkisk yogurt med LCHF-Müsli är en perfekt frukost när man ska upp tidigt.

    MVH,
    Louisa

    • Det är den verkligen! Ja, gör det, det är så himla gott🙂

      Det är jättegott. Åt mycket sånt i början, men nu är det lite för “gott” för mig, känns mer som efterrätt. Mår bäst när jag äter varmt och matigt, det triggar inte mitt sug på samma sätt🙂

  2. MUMMS! Jag ska på Ikea på lördag och då ska jag köpa en sådan stekpanna som du införskaffat. Det spelar verkligen roll vilken stekpanna man gör omeletten i. Den stekpannan jag har nu ger inte omeletten sådan där fin stekyta.

  3. Inser att jag alltid försöker spexa till mina omeletter så mycket, men gjorde enligt detta recept imorse, och herreminjävel, vad gott det var!
    Har kikat igenom din blogg och fått massvis med inspiration. Testade t.ex. att laga vitkålspasta ikväll, och det var ju en riktig hit det också – tack så mycket!
    Keep it up🙂

Leave a Reply

