Mamma testar LCHF

Min älskade mamma tittade in hos mig förra veckan och sa att hon kunde tänka sig att testa LCHF. Har ni någon närstående som ni vill ska börja äta och må så bra som ni gör med den här kosten – mitt tips – tjata inte! Risken är att det blir motsatt effekt. Oftast handlar motståndet mot LCHF om okunskap, men det spelar ingen roll hur mycket man försöker delge kunskapen – ingen som inte vill lyssna kommer någonsin ta in det som sägs. Det var när jag slutade tjata som hon fick chans och utrymme att låta tanken gro, tanken att den här kosten kanske inte är så dum trots allt.

Den här veckan ska hon alltså testa LCHF. Det vi efter första dagen kommit fram till är att hon inte klarar av att äta så fett som jag gör, eller snarare på det sättet jag gör. Som att äta smör i en ostrulle, eller låta en klick Bregott smälta på omeletten, äta gojsiga rätter med mycket ost och grädde. Hennes mat måste vara fet, men kännas fräsch ändå. Igår fick hon bara gojsiga rätter så hon mådde illa större delen av dagen. Utöver det hade hon huvudvärk (troligtvis omställningsbesvär). Men trots det var hon otroligt positiv och motiverad att fortsätta! Det kan ju bara bli bättre eftersom man lär känna sin kropp och anpassar kosten utifrån sig själv.

Idag har hon ätit skinkomelett till frukost, kallrökt lax, avokado och majonnäs till lunch, en babybel som mellanmål och middag som jag lagade. Hon var helt förundrad över att hon ätit “så lite” under dagen men ändå inte var jättehungrig vid åtta då middagen var klar. Hon påpekade också att hon inte känt de där blodsockerfallen. Jag tycker det är kul att hon redan lägger märke till de positiva effekterna! Hon har en underbar inställning och jag ser fram emot att se hur veckan fortskrider. Kommer hålla er uppdaterade också. Hittills har hon gått ner 1,6 kg.

7 thoughts on “Mamma testar LCHF

  1. Att hon känner sig illamående när hon äter fett eller ställer om kosten är inget konstigt, det är ganska vanligt. Jag mådde jätte illa första veckan och hade jättesvårt att äta smör och andra feta saker, men efter ett tag vänjer man sig. Det är nog bara en “fas” snart kommer din mamma vänja sig vid att äta mer fett. Jag ville också ha fräscha rätter i början, gärna kalla sallader. Jag kan tex inte än äta ägg, det vänder sig i magen bara jag tänker på det…

    Pepp, pepp till din mamma!

    Kram C

    http://www.lycka33.bloggspot.com

  2. Ja, du har rätt, man ska inte tjata… Jag börjat med LCHF november 2010 och min man som var elitidrottare vid den tiden varit skeptisk och trodde att det var en diet till som jag hoppade på… men i maj 2011 gick han över till den kosten… han bestämt sig att läga sina bandyskridskor på hyllan för gott och sluta med elitidrottande… och för att inte gå upp i vikt efter att han slutat träna intensivt varje dag, bestämde han sig för att testa äta på mitt sätt… han äter så fortfarande, har inte gått upp i vikt nånting och mår jättebra!🙂
    Hoppas din mamma fortsätter och går ner i vikt så mycket hon själv önskar och behöver!🙂
    ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    • Vad härligt! Har önskat så innerligt att mamma skulle hoppa på LCHF, för jag vet att det skulle göra henne så mycket gott. Att vänta in henne var verkligen värt det! Nu har hon viljan och det kommer man längre med än att göra något för att en annan tycker att man ska det🙂

      Tack snälla du!
      Kramar!

  3. Åh vad kul att du fått med dig mamsen! Min mamma var jätteskeptisk först (hon har kört Viktväktarna i säkert 15 år fram och tillbaka), det var inte förrän jag hade gått ner 12 kg som hon trodde på att lchf funkar, haha🙂

  4. Hej!
    Riktigt härlig blogg med mycket inspiration!
    Känner verkligen igen mig i beskrivningen i hur man vill få sin familj att äta bättre. Jag och min bror började med paleo/stenålderskost och våra föräldrar tyckte att vi var helt knäppa från början. Efter någon månad så såg de dock hur bra vi mådde och ganska snart tog nyfikenheten över. Nu har de kört snart ett halvår och mår bättre än någonsin.
    Hemligheten ligger nog precis som du säger i att absolut inte tjata!🙂
    Kommer helt klart titta in här igen för att titta igenom alla goda recept!🙂
    Ha en trevlig helg!
    /Petter – paleowithdessert

    • Hej Petter!
      Vad roligt att läsa! Både att du gillar bloggen (tack så mycket, det värmer), men framför allt att dina föräldrar mår så bra!
      Ska kika in på din blogg! Är inte så insatt i paleo/stenålderskost men intresset och nyfikenheten finns definitivt! Har upptäckt en helt ny värld när jag ändrade min kost och nu känns det som om det inte finns några gränser för hur bra man kan må med det här nya tänket man fått.

      Önskar dig en trevlig helg, med!

Leave a Reply

