Det absolut bästa som kunde hända

Ni vet känslan man fick när man insåg hur bra man kunde må, när man började äta efter LCHF? Hur skönt det var att slippa hunger och sockersug, att få en lugn och glad mage, upptäcka hur roligt och enkelt det är att äta naturlig mat? Och hur man önskade sina nära och kära samma underbara välmående?

Att se min familj bre Becel på sina smörgåsar, laga mat i margarin och med lättprodukter, dricka den fettsnåla blå mjölken, äta mycket vitt bröd, hämtmat eller Billys pizza när tiden inte räcker till med fotbollsträningar, skiftarbete och allt vad det är, låta kolhydraterna dominera på tallriken, godis, läsk… Det var så svårt att bara se på! Frustrationen över att de såg min kost som farlig med “allt fett” eller att LCHF var krångligt, dyrt och tidskrävande. Tänk om de bara ville testa så skulle de se att LCHF förenklar, förbättrar och förgyller livskvalitén!

Kan ni förstå hur oerhört skönt det är att höra sin mamma – efter sju månaders motstånd – sitta och beskriva hur otroligt bra hon mår sin fjärde dag med LCHF? Blir alldeles rörd av att se på henne hur hon verkligen känner sig ha hittat något som funkar – som får henne att må bra på ett sätt hon aldrig kunnat tro – bara genom att äta naturlig och god mat – och gå ner i vikt utan att behöva vara hungrig!

Jag blir aldrig proppmätt, utan perfekt mätt!

Kan inte fatta att jag sitter klockan åtta på kvällen och äter middag!

Jag går ner i vikt av att äta! Otroligt!

Gud, blomkålsmos är ju godare än potatismos!

Jag gjorde en så god omelett i morse, med kallrökt lax och avokado. Inte förrän klockan 2 tänkte jag, kanske dags att äta lunch?

Gick förbi lösviktsgodiset och vart inte det minsta sugen! Har aldrig hänt förut! Är verkligen inte sugen på något sött.

Det bästa är att jag inte får några blodsockerfall nu. Förut kunde jag bli så hungrig att jag skakade och mådde jättedåligt. Det blir jag inte längre.

Nu kommer jag inte köpa något mer Becel och margarin. Nu blir det Bregott och smör istället.

Det här är lite av det mamma har sagt sen hon började med LCHF. Jag är omåttligt lycklig och tacksam.

7 thoughts on “Det absolut bästa som kunde hända

  1. Hej. Har nyligen hittat till din blogg och jag måste säga att jag tycker den är fantastiskt bra med massor av härliga maträtter och recept. Jag har ätit LCHF i drygt 1 vecka nu och mår hur bra som helst! Känner inget sötsug och blir lagom mätt, precis som din mamma. Jag har inte så många kilon att gå ner utan jag vill bara må bra och det gör man ju av den här kosten. Förut var jag alltid uppsvälld i magen på kvällarna och blev sötsugen både efter lunch och middag, men det är helt borta nu. Så härligt! Önskar dig en bra dag! Kram Petra

    • Hej Petra!
      Åh, så roligt att läsa!! Blir så glad.
      Vad härligt att du mår bra. Jag hade inte heller mer än några trivselkilon bara som jag gått ner nu, utan började också för att må bra. Och visst gör man det? Det är underbart. Trodde inte ens man kunde må såhär bra?! Känner exakt igen det där, med svullen mage och sötsug så fort man ätit. Har ätit LCHF i sju månader nu och varken ballongmagen eller sötsuget har gjort sig påmint. Fantastiskt!

      Tack för att du ville skriva! Hoppas du får en toppenhelg!
      Kram

  2. Fantastiskt!
    Jag önska att min pappa kunde äta mindre socker … Men han är ganska emot mitt LCHFande, så jag har pratat om fördelarna i mitt försvar … Men han lyssnar ju knappt, utan tycker det mesta är strunt. Han har länge varit ledare inom ungdomsidrotten och har ju lärt sig detdär med att proppa kroppen full av kolhydrater innan, under och efter träning.

    Ja, kolhydrater är ju raketbränsle, så jag är på väg mot en träningsliberal variant av LCHF, men det är svårt eftersom jag har några år bakom mig av div olika ätstörningar, bla bullimi, och triggas jättelätt till överätning. Jag önska att pappa iaf kunde hålla sig till en sådan variant, dvs mindre socker och mjöl, men kanske lite ris och potatis. För den mängden socker han äter är skadligt… Socker gör ju mer med kroppen än att man blir lite rund, men så länge han tränar tycker han det är okej, eftersom fläsket försvinner …. Men det är alltid fullfeta produkter i deras hem, tack för det!

    Oj, jag spårade ur lite😀 Jag hoppas iaf att pappa kommer in på samma spår som din mamma😀

    Tack för en superblogg!😀

    • Visst önskar man det men ja, det tar bara på krafterna att försöka prata för döva öron. Vi alla har ju vår egen bild av allt här i världen, därbland hälsa, kost, träning. Det är inte lätt när det krockar, speciellt inte när det är någon nära som man bryr sig om och vill ska leva “hälsosamt” så som man själv ser det.

      Ja, man kan ju välja själv hur man vill äta LCHF och det önskar jag också att fler kunde ta till sig. Att alla inte behöver äta superstrikt utan man kan faktiskt äta någon potatis om man vill eller till och med unna sig en glass en varm sommardag om man känner att man vill och klarar av det. Viktigast är bara att ta in budskapet att socker och stärkelse inte är bra för våra kroppar i de mängderna vi äter det idag! För min del är det inte bra ens i små mängder, min kropp är jättekänslig för det och jag triggas också jättelätt.

      Tack för att du ville dela med dig, tycker det är så intressant att läsa om andras erfarenheter/tankar! Jag hoppas din pappa ändrar sin syn på LCHF framöver🙂

      Kram!

  3. Pingback: LCHF på Villa Källhagen | Johannas LCHF

Leave a Reply

