Goda laxburgare med kall limesås

Lagade en av mina favoriträtter till middag idag, Marianns laxburgare. De är så goda! Har testat lite olika kalla såser till dem tidigare, bland annat fetaostkräm och romsås. Idag blev det limesås och broccoli som fick göra burgarna sällskap på tallriken. Väldigt gott och fräscht.

Laxburgare 
2 portioner
2 st laxfiléer
1 torskfilé
1 ägg
½ citron
1 knippe gräslök
salt och peppar

Skär tinad lax och torsk i något mindre bitar. Blanda med ägg, klippt gräslök, rivet citronskal och saften från citronen. Salta och peppra. Kör antingen i matberedare eller med stavmixer, lite snabbt, inte för länge så det blir för finfördelat. Forma och stek på medelvärme ganska länge på varje sida. Jag stekte i kokosfett. Brukar göra det när jag ska göra burgare, tycker det blir bättre resultat. Dessutom är kokosfett väldigt nyttigt och jag skulle vilja använda det oftare än jag gör i matlagning.

Limesås
1 burk smetana
1 lime

Blanda smetana med rivet limeskal och pressa ner lite limesaft. Smaka av med salt.

2 thoughts on “Goda laxburgare med kall limesås

  1. Oh, vad gott! Livsfarligt att läsa dina recept när det är snart lunchdags!😉 Tur att jag ska äta snart!🙂
    Ha en fin dag!
    kram kram
    //Lana

Leave a Reply

