Nu är vi två

Igår satte vi oss ner, jag och mamma, och planerade en meny för veckan. Hon ska nämligen fortsätta med LCHF och vi tänkte försöka få det att funka så bra som möjligt, med två i familjen som äter LCHF och två som inte gör det. Dela på matlagning, inköp, och  utforma en veckomeny som till stor del innefattar rätter som alla kan äta/anpassas till LCHF, och även “öppna” dagar där jag kan testlaga nåt recept jag är nyfiken på. Krävs lite mer planering och anpassning än jag är van vid, men det är det värt!

Idag lagade vi maten tillsammans. Mamma stekte köttbullar, gjorde brunsås till och jag fixade blomkålsmos. Resten av familjen åt köttbullarna med pasta och pastasås. Blomkålsmoset gjorde jag som vanligt (koka fryst blomkål i 4 minuter, häll av vattnet, tillsätt grädde och en rejäl klick smör och låt koka in, mixa med stavmixer och smaka av med salt och peppar). Rev ner prästost också. Moset blir fastare och godare med ost i! Brunsåsen gjorde mamma på stekskyn, grädde och lite kalvfond.

6 thoughts on “Nu är vi två

  1. Vad kul att din mamma vill fortsätta med LCHF!🙂
    Vilken bra idé att tillsätta ost i blomkålsmos! Det ska jag testa!🙂

Leave a Reply

