Currybiffar i Ajvarsås

Igår hade vi en lucka i vår planerade veckomeny och jag tog tillfället i akt och testade Åses currybiffar i ajvarsås som jag suktat efter sen jag såg receptet på hennes blogg. Himmelskt gott! Tillåt mig fresta er (ni bara måste testa detta)…

Jag hann knappt vända ryggen till efter att serverat mamma innan jag hörde ett “mmmm gud vad gott“. Så lät det efter i stort sätt varenda tugga.

Currybiffar i Ajvarsås
2 – 4 portioner
ca 400 gram nötfärs
1 ägg
1 msk kalvfond
2 msk curry
0,5 dl grädde
salt, peppar

Blanda ingredienserna till biffarna och forma höga biffar.
Stek i kokosolja tills de fått fin färg, sätt på ugnen på 200 grader. Lägg över biffarna i ugnsform när de är stekta.

1 röd paprikor
0,5 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 dl ajvar stark
1 msk tomatpuré
Kalvfond, salt och peppar
2,5 dl grädde

Skär ner paprikan, finhacka löken och stek i smör, riv ner vitlök, tomatpuré och häll på grädden. Smaka av med kalvfond, salt och peppar. Koka upp och häll sedan över biffarna och låt allt sedan gå färdigt i ugnen i ca 8-10 minuter. Servera med blomkålsris.

6 thoughts on “Currybiffar i Ajvarsås

  1. Det här måste jag prova! Är så trött på mina vanliga köttfärsbiffar, ja resten av familjen har också tröttnat vid det här laget. Det här lät väldigt gott men måste man ha stark ajvar? Fungerar det lika bra med den vanliga? Barnen gillar inte stark mat nämligen.

  2. Jag gjorde denna rätt igår, måndag, och det blev väldans mumsigt. Tur att jag inte var så hungrig så att jag kunde nöja mig med en biff😉 och rikligt med sås, samt ris och bladsallad. Jag la märke till att det inte framgår i receptet när ajvaren ska tillsättas, men det är inte så svårt att lista ut heller, så jag slängde i den med det övriga. Jag gjorde på 600 g nötfärs från gräsbetat djur, och tog då 0,75 dl grädde samt ett stort ekologiskt ägg vilket verkade bli i mesta laget. Det blev jätteblött och kladdigt så jag fick klicka ut högar och forma med slickepott och sen använda blöt stekspade för att få över dem i stekpannan😛. De tjocka biffarna lät jag få färg men de blev inte genomstekta, och jag blev osäker på om det menades att de skulle vara det innan så jag lät de vara extra 7-8 min. i ugnen. Jag hade velat testa med stark ajvar men jag har tyvärr känsliga familjemedlemmar.

    Tack för receptet! Jag har gjort flera av dina, alla väldigt goda.

Leave a Reply

