Fika lagom

Igår blev vi bjudna på något riktigt gott och enkelt hos min gudmor. Vi satt ute i solen och hade det mysigt när hon ställde fram en tallrik med philadelphiaost och röd rom. De andra åt det med kex medan jag och mamma fick varsin sked som vi åt med. Jättegott!

Det var lite roligt, för jag och mamma åt kanske 2 – 3 skedar sen var vi nöjda medan de som åt med kex kunde äta betydligt mer. Det är som Anna Halléns jämförelse som jag bara älskar:

“Tänk dig att du ta ett paket smör och en sked. Varsågod, vräk i dig! Hur mycket smaskade du i dig? Jag gissar på att det inte var så mycket. Det blir snabbt stabbigt, man blir lätt illamående och slutar. Mättanden signalerar snabbt att vi ska sluta.

Nu ska vi stänga av de naturliga signalerna. Det gör vi med söta eller för människan onaturliga kolhydrater. Vi stoppar i socker och havregryn och smaksätter allt med lite kakao. Nu har du chokladbollar. Hur många matskedar kan du äta nu? Japp, betydligt fler. Och det är dessa signaler som vi inom LCHF använder.”

2 thoughts on “Fika lagom

Leave a Reply

