Skillnaden på LC och LCHF

En kollega har blivit nyfiken på LCHF och eftersom han vet att jag äter det så kom han idag med lite frågor, eller ville/behövde snarare få förklarat för sig vad LCHF egentligen är. Tur var det för han hade fått det lite om bakfoten vilket en del får. Han beskrev en måltid såhär: Lite köttfärs och mycket sallad – ingen pasta eller potatis – flikade han stolt in. Ja, det är ju bra. Det man först och främst ska fokusera på är ju att dra ner på kolhydraterna. Men räcker det? Nja, man har “halva inne” så att säga. LC. Low Carb.

Han hade hakat upp sig lite på att sallad är nyttigt och det ska man äta mycket av – det har vi ju alltid fått höra och sett på alla bilder på tallriksmodellen. Men en middag på lite köttfärs och en massa sallad blir ingen mätt (eller belåten) på. Sallad kan vara fräscht till maten, men det vi oftast menar när vi pratar om sallad är det där som man snabbt hackar upp; tomat, gurka, några salladsblad… Det är inte speciellt näringsrikt, och inte är det roligt i längden heller. Det näringsrika gröna hittar vi sådant som avokado, zucchini, broccoli, kål, svamp, sparris, spenat m.m – och det bör man istället välja att lägga på tallriken. Men fortfarande saknas HF. High Fat. Naturligt fett som smör och grädde i matlagningen och feta såser. Fettet gör maten god och mättar längre – vilket ju är tjusningen med den här kosten. Man slipper hunger och sug och får njuta av god, naturlig och näringsrik mat.

Går man bara halva vägen och glömmer bort fettet, så blir man snart hungrig igen och har lättare att falla för suget och äta sånt man egentligen inte vill, äta oftare och mer än man behöver eller helt enkelt ge upp – för hur kul är det att gå runt och vara hungrig och sugen på allt det man bestämt sig för att avstå ifrån? Då är det väl bättre att det man tillåter sig äta är riktigt, riktigt gott och ger en skön känsla av förnöjsamhet och mättnad?

3 thoughts on “Skillnaden på LC och LCHF

  1. Hej!
    Förstår helt och hållet dina tankar, men kan inte säga att jag heeelt håller med.🙂
    Skillnaden i paleo och LCHF är ju framför allt att man inte äter mjölkprodukter inom paleo och samtidigt också “tillåts” äta något mer kolhydrater (av bra kvalitet). Jag rackar absolut inte ned på fett på något sätt, men jag måste ändå få försvara “kött och sallad” som du tar som exempel. Köttet innehåller ju också det mättat fett, så att man inte skulle bli mätt på kött och sallad håller inte riktigt. Många av mina måltider består av kött och sallad i olika former och jag lever och frodas bättre än någonsin. Även om det kan låta tråkigt, så går det att variera på så många olika sätt att det aldrig blir tråkigt att äta! Man märker ganska snabbt att sås ofta är rätt överflödigt, även om det givetvis är gott ibland.🙂
    Om man tar sig en titt på vad mjölkprodukter faktiskt KAN orsaka, så tror jag på att dra ned på dessa också. Man kanske inte behöver sluta helt, vilket jag inte heller gjort, men man kan försöka hålla sig till ekologisk mjölk som man vet hur den har behandlats (och inte).
    Jag försvarar inte någon typ av LC inriktning och jag säger inte att det ena är bättre än det andra på något sätt, men jag ville bara stå upp för att försvara kött och sallad i sin enkelhet.🙂

    Väldigt trevlig läsning i din blogg! Mitt inlägg är absolut inte menat som kritik på något sätt!
    Ha en bra dag!
    /Petter – paleowithdessert

  2. Hej Petter!
    Jag är verkligen inte insatt i paleo (men nyfiken!), och när jag läser det du skriver så sitter jag bara och nickar (haha) för då går det upp för mig att det inte är så svart/vitt. Jag försöker inte förespråka att äta mer mjölkprodukter för jag vet att man kan må bra av att dra ner på det. Beroende på vad för kött man äter så är det precis som du säger jättebra källa till nyttigt fett. Och jag kan efter att ha ätit en måltid med mycket sås känna att det blev FÖR mycket🙂

    Så absolut tror jag på att man kan må bra och vara nöjd med ”kött och sallad” – förutsatt att köttet (och det man väljer att ha i salladen) är av bra kvalitet. Men det jag syftar på är klassikern ”grönsallad med en mager kyckling” som många fått lära sig genom olika fettsnåla dieter. Där tror jag en del kan fastna, att de tänker att de bara tar bort pastan, och så äter de en bit kött och lite ruccola och tomater.

    Jag är tacksam för att du kommenterar, verkligen! Man lär sig alltid något nytt och jag är som sagt intresserad av paleokosten, men inte riktigt redo att testa på den än. Trivs så bra med LCHF. Det är kul och spännande att höra dina åsikter, man behöver alltid vidga sina vyer och få nya perspektiv och infallsvinklar. Eftersom du har erfarenheter som jag saknar när det kommer till lågkolhydratskost så är jag bara glad att du delar med dig! Det uppskattas🙂

    Ha en fin helg!
    /Johanna

Leave a Reply

