Istället för potatissallad

Jag jublade inombords vid första tuggan när jag konstaterade att jag hittat ett supergott alternativ till potatissallad som ju är så gott varma sommardagar och perfekt att ha med på picknick, äta till grillat eller kallskuret, snabbt och enkelt att ha färdigt i kylen. I grunden mycket likt potatissallad tycker jag.

LCHF-“potatissallad”
2 portioner
1 zucchini
1/3 purjolök
1 dl smetana
1,5 tsk dijonsenap
1 liten färsksaltad gurka
salt och peppar

Hacka gurkan i små bitar. Strimla purjulöken. Skär zucchinin i 1 cm tjocka skivor. Dela varje i fyra delar. Koka zucchinin i 2-3 minuter. Häll av vattnet och låt zucchinin svalna. Rör samman smetana, dijonsenap, gurka och smaka av med salt och peppar. Blanda ner zucchinin och purjolöken. Låt stå i kylen gärna en timme eller mer innan servering.

5 thoughts on “Istället för potatissallad

    • Kul! Gör det för det var verkligen supergott. Kan tänka mig att den är ännu godare idag när den fått stå i kylen. Har sparat till mamma. Hoppas hon gillar det för då har vi ett givet tillbehör till alla grillkvällar i sommar🙂
      Kram!

  1. Det där lät verkligen jättegott!🙂 MEN…vad är en färsksaltad gurka för något? Bara en vanlig gurka med salt på? Känner mig lite trög nu. hahaha

  2. Pingback: Förbereder picknickmat | Johannas LCHF

Leave a Reply

