En gång matvrak alltid matvrak

Så stod jag plötsligt där med en sked och åt upp resterna av grönsaksmoset ur kastrullen, fast jag precis vilat min mätta mage i soffan för att orka diska. Det var inte ens gott. Det handlade inte om det. Bara ett djupt rotat beteende som kommer fram under vissa omständigheter. Många av oss har det, sådant som får oss att till exempel överäta eller äta sådant vi egentligen inte borde/vill. Jag skulle aldrig stoppa i mig socker idag, vilka omständigheterna än var, men jobbar däremot med min tendens att överäta. Den här eftermiddagen gick allt bara fel och jag hade mycket i huvudet och var trött. Jag spillde kokhett te över mig, råkade ha ut halva paketet sesamfrön, kunde inte fokusera. Var helt enkelt någon annanstans i huvudet. Så i farten låter jag mig falla för impulsen att äta bara för ätandets skull. För att jag gillar att äta helt enkelt. En gång matvrak alltid matvrak. Trots att jag inte äter lika mycket och ofta som förut, så bor det en björn i mig som kan äta och äta och den passar på att komma fram när jag är ofokuserad, då är det svårare att stoppa den.

Imorgon ringer väckarklockan 04.00 för då ska jag upp och yoga i en timma. Bara för att landa i kroppen igen, fokusera på nuet och komma på rätt spår. Bra att man alltid har ett val att ta nya tag!

7 thoughts on “En gång matvrak alltid matvrak

  1. Gud, vad jag känner igen mig i det du beskriver… precis som du säger när man känner sig trött och ofokuserad då vill man äta, äta, äta bara för att på något sätt “trösta” sig… det monstret sitter kvar i mig också… monstret sover lååååånga perioder men vaknar ändå då och då…
    Tack för dina fina ord!🙂
    kram
    //Lana

  2. Jag brukar alltid bli klumpig precis innan mensen kommer, och då ökar nog aptiten också. Inget sånt på gång? Man blir ju lite “annorlunda” när det är så mycket hormoner på gång.
    Nu när jag är gravid är jag sådär jämt i alla fall. Vill överäta. Det är kul och gott att äta. Suck…

  3. Känner precis igen mig i vad du menar! Det där med att gå i grytorna trots att man inte ens är hungrig….:/ …Lycka till med yogan!🙂

  4. Det är det där som är mitt största problem hr jag kommit fram till😦 Jag klarar relativt lätt att sluta med socker och sötsaker, men att få kropp och knopp att samarbeta om överätande, hua det går låååångsamt framåt. Bra skrivet🙂

Leave a Reply

