Laxbullar

Igår testade jag att göra Anna Halléns laxbullar (recept från LCHF för kvinnor). Det var annorlunda och helt okej gott, men jag tror två faktorer spelade in att det inte blev högre betyg än så. I receptet börjar hon med att skriva:

“Att göra laxfärs en stressig kväll efter jobbet kanske inte passar alla. Mitt tips är att passa på att köpa hem lax när priset är extra lockande och sedan göra en stor laddning laxfärs som du fryser in. Sedan är det bara att ta fram och tina upp när du vill använda den.”

Just igår var jag stressad och trött efter jobbet och att ställa mig och mixa lax och kladda gjorde mig bara otålig och småirriterad. Eftersom jag blev otålig orkade jag inte heller rulla bullarna så små som de nog skulle varit egentligen, så de blev rätt stora vilket bara gjorde att de växte i munnen när man åt dem. Får ge detta en ny chans, för det är ett bra recept och de både såg ut och doftade ljuvligt! Det var väl mitt egna humör och möjligen storleken på bullarna som drog ner smakupplevelsen.

Laxbullar
4 portioner
500 g benfri lax
1 stort ägg
2 msk fiberhusk
saft från ½ citron
salt
vitpeppar
1 dl hela sesamfrön
smör till stekning

Skär laxen i mindre bitar och lägg i en matberedare tillsammans med ägg, fiberhusk, citronsaft, salt och peppar. Mixa till en slät smet. Använder du färdig laxfärs är det bara att blanda övriga ingredienser med laxen i en bunke. Låt färsen stå i 10 minuter. Forma till små bullar. Häll sesamfrön i en djup tallrik och lägg ner en bulle i taget. Fördela fröna jämnt över laxbullen. Bryn smör i en stekpanna och stek bullarna cirka 10 minuter på medelhög värme. Skaka försiktigt pannan då och då så de behåller formen. Jag åt dem med grönsaks- och philadelphiamos.

4 thoughts on “Laxbullar

  1. Jag har ett jättebra recept på laxbiffar annars! Räcker till 4 personer. Lägg 500g skinn o benfri lax i matberedaren, krydda med salt och citronpeppar (går bra med citronskal) 2 msk hackad gräslök. Mixa allt till en jämn smet, häll sedan i grädda pö om pö medans matberedaren är igång (allt som allt 2 dl). klicka sedan ut med sked lagom stora biffar direkt ner i stekpannan. Platta till biffarna lite och stek på medelvärme. Smeten kan också stå i kylen en stund för att “sätta sig” men det är inte nödvändigt. Dessa biffar är kanongoda. Jag har receptet i min blogg under fliken “fisk” och det finns en god citron o gräslöksås tilll biffar som är toppengod!

    Kram C

    http://www.lycka33.blogspot.com

Leave a Reply

