Därför avstod jag från LCHF-tårtan

Igår fyllde mamma år och ville göra en LCHF-tårta. Jag hade just kommit över ett enkelt recept av Klara Desser på chokladtårta som jag förslog. Det passade utmärkt med en enklare variant eftersom hon utöver den även gjorde en vanlig tårta och fixade en massa annan fika. Jag har inte bakat mycket LCHF eftersom jag redan från början bestämde mig för att ska jag byta kost så ska jag inte ersätta bröd, bakelser, godis och så vidare med LCHF-varianter. För mig känns det bättre att “avvänja” mig från allt som smakar sött eller påminner mig om den kost jag ätit hela mitt liv. Det har verkligen funkat jättebra. Har inte “fallit dit” någon gång. Nu efter snart åtta månader minns jag inte hur sött smakar och kan inte föreställa mig känslan att ta en tugga av en macka. Så jag kan inte heller sakna det eller bli sugen på det. Det som var normalt förut – som frukostflingor eller pommes till grillat – är inte normalt längre. Nu är det annat jag ser som självklart – som att alltid ha ägg, grädde och smör i kylen eller läsa innehållsförteckningen för att sålla bort livsmedel med onödiga tillsatser.

Tillbaka till tårtan. Jag blev så glad över mammas initiativ att göra en LCHF-tårta att jag lovade att äta av den. Det kändes kul att för en gångs skull få “vara med” och fika på ett kalas. Så kom jag hem efter jobbet och kände doften av choklad i hela köket. Jag blev nästan illamående. När tårtan var färdigställd tyckte jag mest att det såg sliskigt ut trots att det var en “bra” tårta med mörk choklad (70%), grädde och jordgubbar. Jag bestämde mig där och då att det inte var värt det. För även om det är mindre sött är det sött nog för mig som trots att jag “får” äta det låtit bli både mörk choklad och bär på grund av att det lätt kan trigga igång ett sug jag inte är ett dugg intresserad av att få tillbaka.

Egentligen var beslutet väldigt enkelt. Jag har varit på otaliga kalas utan att ha känt ett behov av att fika. Så varför skulle jag fika idag för? Jag var mest rädd för att göra mamma besviken men det behövde jag inte oroa mig för – hennes tårta gick åt mest. Så fort hon sa att det fanns en LCHF-tårta så ville alla veta vilken det var och skyndade sig ut för att ta en bit. De flesta vet vad LCHF är idag och jag tycker att jag möts av betydligt mer positiv nyfikenhet och vilja att lära sig mer om kosten idag än när jag började. Det är så kul att se utvecklingen. Det går verkligen framåt!

Tilläggas ska att en del vill och klarar av att äta LCHF-varianter på godsaker utan att det triggar. Mamma är ett exempel. Hon äter nötter på lördagar och kör sen strikt LCHF igen utan att nämna något sug eller att det triggat henne att småäta. De gångerna jag ätit nötter har jag haft problem i dagar! Jag har ställt in mig på att bara äta när och för att jag är hungrig och inte för att det är gott, trevligt, socialt osv. Så gör jag undantag rubbar det balansen. Men så är det för mig. Inte för alla. Så om du är en av dem som gärna njuter av en bit LCHF-kaka så hittar du receptet på chokladtårtan här.

11 thoughts on “Därför avstod jag från LCHF-tårtan

  1. Jag gjorde en LCHF-tårta med marängbotten och chokladkräm till min födelsedag, för att jag och min pappa skulle kunna äta tårta. Jag äter LCHF och han har diabetes. Den var god, men jag var inte beredd på allt det söta (hade i sötningsströ istf vanligt strösocker) så efter några tuggor kunde jag inte äta mera. Framöver kommer jag nog att avstå helt från liknande LCHF-recept.

  2. För mig handlar det mest om jag blir triggad av allt som smakar sött…😦 Så jag vågar inte heller… Under min LCHF-resa har jag varit i ett djupt söt hål en gång… och det var läskigt att känna och märka hur sockermonstret väckts i mig… det är därför också jag äter mejerifritt… mjölksocker triggar mig igång med…😦
    Ha en toppen fredagskväll!
    Kram
    //Lana

    • Har aldrig fått sötsug sen jag började med LCHF och det är jag SÅ tacksam för!! Men det är väl också antagligen för att jag varit extremt uppmärksam på vad som triggar mig minsta lilla och då direkt plockat bort det ur kosten. Känns skönt att veta vad kroppen mår bra av och fungerar bäst av och vice versa🙂
      Hoppas du har en härlig helg!
      Kram

  3. Hej Johanna! Jag önskar jag kunde leva som du men jag vet inte hur jag ska klara det😦 har ätit lchf i ett år och trivs super med det! Men gång på gång så fuskar jag med sött.. Jag vet att det är fel, mår dåligt efteråt och lovar att jag aldrig mer ska göra så… Men nästa gång jag är sugen så har jag glömt det å då tänker jag bara att herregud om jag äter lite sött nu så är det ingen fara.. Men mitt problem är att jag kan inte bara ta en glasskula, en chokladbit eller var det nu må vara. Jag blir helt sjuk å äter allt jag kommer över. För när jag väl fuskar så kan jag ju lika gärna ta i. Innan lchf så åt jag lite godis varje dag utan att tänka så mycket på det. “alla” äter ju godis. Men nu när jag har fått så mycket kunskap om kost och mående så får jag verkligen ångest när jag äter sött. Jag skulle ju vilja kunna äta något lchf sött ibland å sen så är det bra. Som Annika Rogneby eller Åse på 56kilo😉 kan liksom inte få mig själv att förstå… Vadå ska jag aldrig mer äta sött.. Vill kunna äta jordgubbar med grädde å stanna där men då blir det bara att jag överäter

  4. Hej Johanna! Jag önskar jag kunde leva som du men jag vet inte hur jag ska klara det😦 har ätit lchf i ett år och trivs super med det! Men gång på gång så fuskar jag med sött.. Jag vet att det är fel, mår dåligt efteråt och lovar att jag aldrig mer ska göra så… Men nästa gång jag är sugen så har jag glömt det å då tänker jag bara att herregud om jag äter lite sött nu så är det ingen fara.. Men mitt problem är att jag kan inte bara ta en glasskula, en chokladbit eller var det nu må vara. Jag blir helt sjuk å äter allt jag kommer över. För när jag väl fuskar så kan jag ju lika gärna ta i. Innan lchf så åt jag lite godis varje dag utan att tänka så mycket på det. “alla” äter ju godis. Men nu när jag har fått så mycket kunskap om kost och mående så får jag verkligen ångest när jag äter sött. Jag skulle ju vilja kunna äta något lchf sött ibland å sen så är det bra. Som Annika Rogneby eller Åse på 56kilo😉 kan liksom inte få mig själv att förstå… Vadå ska jag aldrig mer äta sött.. Vill kunna äta jordgubbar med grädde å stanna där men då blir det bara att jag överäter😦 bakade muffins å Kärleksmums i helgen med sukrin å mandelmjöl, lchf ju🙂 men det slutade med att jag åt upp nästan hela plåten. Usch, hur knäpp får man vara! Varför inte bara ta en bit å bli nöjd så! Visst när jag väl bestämmer mig så kan jag hålla mig i två veckor utan sött, men sen så faller jag dit å äter dåligt några dagar (sött) är aldrig sugen på pasta, potatis å sånt. Igår gjorde jag lchf chokladbollar å åt tills jag mådde illa. Nu fick jag skriva av mig lite… Kram

    • Hej Camilla!

      Du vet ju uppenbarligen att du är en av oss som inte klarar av att ta ”en bit” och inte mer. Känner igen det du skriver om att du vill kunna äta något ”lchf-sött” då och då som Annika och Åse gör, jag önskar det jag med, men har landat i att jag helt enkelt inte kan det. Och egentligen, vad är det hemska i det?

      Tänk såhär… Vi har verkligen en anledning att avstå från allt ”dåligt” – inte ens äta det någon gång ibland – eftersom att vi inte tål det. Precis som allergiker. En nötallergiker vill säkert också hemskt gärna kunna äta lite goda nötter till julen till exempel, men får finna sig i att inte kunna göra det och helt enkelt får hitta annat att njuta av istället.

      Jag är ändå rätt glad och tacksam för att jag upplevt några gånger det här att jag försökt äta något lchf-gott och det lett till flera dagars av sug, överätande och så vidare (för att inte tala om innan LCHF när jag kunde trycka i mig flera chipspåsar helt själv när jag väl börjat) – för jag har ju nu facit i handen – jag klarar inte av att hålla mig ifrån sött till 95 % och njuta av 5 % sött då och då. Och att hålla sig från det söta till 100 % är ändå rätt skönt. För jag behöver aldrig fundera ”ska jag inte ta och baka en lchf-kladdkaka ikväll?” eller värre ”ska jag inte unna mig en glass idag ändå, det är ju sommar och eeeeen daimstrut skadar väl inte?”. Jag vet vad som gäller. Att äta en lchf-bakelse är inte värt det när jag i flera dagar mår dåligt fysiskt (min kropp är inte van vid sånt längre) och psykiskt (går och är sugen, får kämpa med att stå emot att överäta, osv.). Då är jag hellre utan allt som heter fika och lägger min fokus på att laga och njuta av god mat, tapas, plockmat och gott vin!

      Tack för att du ville dela med dig! Jag hoppas du fick lite pepp nu! Kram!

      • Tack snälla Johanna för att du tog dig tid till att svara. Jag ska skriva ut detta så jag kan läsa det när jag behöver. Detta låter som en sak jag bara säger men jag ska på riktigt försöka att sluta äta sött. Innan har jag alltid tänkt att jag ska sluta med vanligt socker men sukrin å stevia är okej. Men denna gång ska jag inte äta det heller. För jag överäter ju tex lchf pannacotta eller smörbollar mm. Jag ska verkligen försöka på riktigt. Det jag måste lära mig är att kunna göra exempelvis chokladbollar till barnen utan att själv äta. Vill ju hellre baka lchf till barnen än att köpa färdigt. Försöker att inte ge dom godis å glass för mycket. Jag är orolig för att jag måste sluta äta mejeri också pga mjölksockret, det känns väldigt begränsat då😦 undra om jag törs äta bär? Såg förrut att du blandade bär,grädde och mascarpone. Funkar det för dig att äta det? Hur gör du när du är borta på middag och får dessert eller om du har gäster? Är så ledsen för alla kommentarer jämt.. Varför äter du inte det eller det.. Känns som om man är oförskämd. Har bearbetat detta med att sluta med socker under en lång tid så jag hoppas att jag kan genomföra detta denna gång. Får strunta i alla lchfrecept på sött som man ser på alla bloggar🙂 för som sagt, jag klarar inte av att äta en bit som dom gör. Tänk att få slippa suget som jag alltid har haft, tror inte det är möjligt men hoppas🙂 ha en fin helg! Tack för din hjälp! Kram Camilla

  5. Det gläder mig att jag kunde vara till någon hjälp! Tycker absolut du ska skriva ut det om du kände att det gav dig någon tankeställare eller påminner dig om hur du vill ha det – det är verkligen en jättebra metod! Varje gång jag gjort något avsteg eller ”fallit dit” så har jag direkt skrivit upp det. Vad som fick mig att göra det, hur tankarna gick innan jag gjorde ”fel” val, hur jag kände efteråt och hur jag vill göra nästa gång jag ställs inför samma val. Så spar jag det och har det i minnet. Till slut sitter det, ploppar upp automatiskt när man står inför det där valet🙂

    Tycker absolut att du ska baka lchf till barnen!! Även om du inte klarar av att äta det för att det triggar ditt överätande så är det ju ett mycket bättre alternativ att ge sina barn. Jag håller själv på att träna på att baka lchf utan att själv överväga att äta av det. Ikväll ska vi t.ex. bjuda några på middag och baka lchf-blåbärspaj. Det blir en utmaning att låta bli den för det är min favorit, blåbärspaj. Men jag vet att det kommer trigga mig så jag har sett till att jag har ett nytt gott te som jag kan inviga till efterrätt istället!

    Börja med att bara trappa ner med mejerierna om du känner att du inte är redo/vill utesluta dem helt ur matlagningen. Själv vill jag så småningom laga allt mer mejerifritt, men just nu känner jag att jag inte vill vara utan det för det gör matlagningen så smidig, mättande och god. Har inga större problem med det heller så jag behöver inte ta bort det helt MEN jag har trappat ner väldigt. Ost t.ex. använder jag bara enstaka gånger. Grädde klarar jag bättre så det använder jag till sås, dock begränsat.

    I den där efterrätten jag gjorde försvann den söta känslan mycket när jag mixade bären med osten. Men att jag hade hela hallon i gjorde det ju sötare och ”godare” så jag åt lite mer än jag ville/behövde…

    Men när det gäller bär så får man testa sig fram helt enkelt, tror det beror mycket på vad det är för bär och vad man äter till. Björnbär till LCHF-pannkakor och grädde t.ex. funkade alldeles utmärkt för mig att äta! Man vet inte förrän man testat så det är bara att prova och se vart din gräns går🙂

    När jag är borta på middag avstår jag alltid från dessert. Det har jag varit väldigt strikt med redan från början. Nu vet släkt och vänner vad som gäller, att jag inte under några omständigheter kommer ”fuska” och ta en ”smakbit”, så de frågar inte heller utan tar det som en självklarhet, vilket även jag gör. Ibland har jag blivit erbjuden lchf-dessert, men jag har avstått från det med eftersom jag vill ”lära mig” att middagar inte behöver avslutas med en efterrätt. Njuter hellre av själva huvudrätten än längta till efterrätten.

    Strunta i kommentarer du får! Du är INTE oförskämd! Du är otroligt stark och modig som vågar se till dig själv och dina behov. Kommentarerna handlar ALDRIG om dig utan om de som yttrar dem, eftersom de själva skulle vilja vara lika beslutsamma och orka ”ta tag” i sitt välmående och inte påverkas av omgivning, grupptryck och värst av allt – sitt eget sug och sina dåliga vanor. När de säger till dig ”man måste ju unna sig då och då, vad tråkigt det skulle vara annars” så säger de egentligen inte det till dig, utan till sig själva, de försöker övertyga sig själva om att det är helt okej att de äter tårta trots att de får ont i magen, blodsockerfall, stimulerar sitt sockerberoende, går upp i vikt osv.

    Jag ser det såhär: Alla människor får bestämma själva hur de ska leva för att må så bra de kan och vill. Jag vet precis vad jag behöver för att må bra i kropp och själ och gör medvetet mina val därefter. Då blir alla andras åsikter och kommentarer helt oviktiga för mig. De gör sina val, jag gör mina. Och det säger jag också kort och gott till dem: Jag mår inte bra av att äta det där, så jag äter det inte. Mycket enkelt! Numera kan jag till och med säga att jag inte ens tycker att sötsaker är gott. För det jag äter idag är mycket, mycket fräschare och naturligare än allt jag åt innan som nu bara känns sliskigt och onaturligt.

    Jag tror att du kommer fixa det här galant! Du verkar helt på det klara med vad du vill och det är det viktigaste! Du har mitt hejarrop i ryggen och du kan alltid skriva av dig här! Kram!

  6. Gud så skönt att läsa att jag inte är ensam med mitt problem; överäter LCHF, får sötsug då jag ätit sukrin eller stevia. Jag ska sluta med mejeriprodukter o se om jag mår bättre. I dag har jag haft sug hela dagen och kom på att jag åt turkisk yoghurt m hallon till frukost. Kanske är anledningen. Med mejerier menas väl allt från smör till creme fraiche? Vad använder ni istället? Mkt kokosmjölk? Kokosfett? Har ni kommit på andra triggers? Nötter? Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om mig för att jag inte kan äta “normalt”. Nån mer?
    Tack för en bra blogg!

  7. Ååååh vad du är duktig. Du är så mkt bättre än oss vanliga människor som kan äta lagom med kolhydrater men ändå inte gå upp i vikt och få massa inbillade sjukdomar.

Leave a Reply

