LCHF på språng

LCHF på språng är inga problem, även om det kan kännas så när man går in på Pressbyrån och hyllorna är fulla av socker, socker och mera socker. Oftast behöver jag inga mellanmål eller blir så hungrig att jag inte kan vänta tills jag kommer hem. Men på helger händer det att jag är ute och ränner vid lunchtid och en liten hunger kan smyga sig på. Då har jag tre favoriter jag tar till: Antingen har jag med mig kokta, skalade ägg om jag vet att jag kommer vara på språng under dagen (man kan också gå in på en mataffär som oftast har ägg vid delikatessdisken eller där man kan plocka egen sallad). Babybel är också jättesmidigt att ha med sig i väskan. Gott är det med. Korv kan man ju köpa precis överallt och så det blir det oftast, då tar jag en grillad utan bröd.
En glädjande nyhet är att Pressbyrån börjat med kokta, skalade ägg i portionsförpackning! 8 kronor /ägg och de var jättegoda!

10 thoughts on “LCHF på språng

  1. Bra tips det där med BabyBell. Jag skall flyga till USA på torsdag. Det blir en lång dag fast det är bara en mellanlanding (2 h väntetid) men det tar ju tid innan man kommer fram till hotellet. Flygplansmat är heller ingen hit. Vill inte blir hungrig (sugen o lockas att småäta onyttigt bara för att det är semester. Har gett mig sjutton på att leva sunt o gott. Det är inte omöjligt!
    Så vad föreslår du man kan ta med och äta? Tänkte baka LCHF-knäcke, koka 2 ägg att ha till. Babybel då som du förslog. Fler förslag? Helst som mina kräsna barn kan vara med på o snaska.🙂

    • Klart det inte är omöjligt! Ingenting är omöjligt, särskilt inte när det ligger i vår makt att välja vad vi stoppar i oss🙂

      Låter bra med LCHF-knäcke att knapra på. Jag skulle ha kokat fler ägg, det är alltid bra att ha några extra. Ägg tycker jag definitivt är det smidigaste att ha med på resa! Själv skulle jag nöjt mig med att ha ett gäng såna med mig. Min erfarenhet är att suget och hungern försvinner direkt när jag äter ett par ägg, och så håller det sig borta länge. Förstår att barnen kan tycka det är tråkigt med ägg och ägg😉 Nötter kanske? Ölkorv och hårdost är andra förslag som håller sig bra.

      Skulle dock satsa på att äta ett ordentligt mål mat innan och/eller under mellanlandningen och inte fokusera på att äta på flyget eftersom man som sagt är rätt begränsad där🙂

      Lycka till!

      • Ann, jag skulle göra äggwrap med någon fet och bra fyllning. Till en wrap 2 ägg, 2 msk grädde, 2 msk vatten, 1 tsk fiberhusk samt salt och peppar om du vill. Vispa ihop och stek som en pannkaka på bägge sidor, lägg över den på ett folieark och låt svalna helt innan du fyller den. Fyll med tex lite salladsblad, tunt skivad gurka, färsk spenat, avokado, strimlad kyckling samt någon fet sås med cremefraiche och fetaost och lite kryddor. Sen är det bara att rullla ihop och äta! Supersmidigt! Annars håller jag med Johanna koka mer ägg!

        Kram C

        http://www.lycka33.blogspot.com

    • Jag kom på det efteråt också, vet faktiskt inte…Har men den kall ända tills man ska gå på planet och ber att få lägga den i flygplanets kyl tills den ska ätas borde det gå!

      Kram C

  2. Tack tjejer! Just nu har jag fröknäcke i ugnen, fultt upp med packning men jag skall bara ha med mig såna!😉 Har köpt baby bell + ölkorv. Imorgon gör jag äggwraps med brieost och avocado+ sallad. Jag äter enligt periodisk fasta och KAN inte äta tidig frukost. Är aldrig hungrig innan 12.00 längre så jag kan inte grunda med rejäl frukost. Min tanke är att äta wrapsen när det serveras mat 1:a omgången. Några kokta ägg oxå at ta med. Nu när jag har planerat så bra och känner att det finns bra mat att ta till så kommer jag inte att vara hungrig. Oftas när man är på resande fot så äter man ju bara för att man inte vet när man skall äta nästa gång på.
    Skall klara mig! Barnen tycker det är väldigt konstigt att mamma fixar käk till flygningen, har jag inte betalt tör mat undrar dom oroligt.;)
    Jag rapporterar hur det går med mitt LCHF-ande i USA…:)

Leave a Reply

