Currykryddad fiskgratäng

Såg till att köpa hem torsk så jag kunde göra Lanas fiskgratäng med curry den här veckan. Har velat testa den länge. Gillar att hon använder många goda kryddor och lagar mycket mejerifritt. Tycker det är svårt att komma på / hitta recept på rätter som inte innehåller några mjölkprodukter, men Lana har en massa gott i den kategorin! Bland annat fiskgratängen jag gjorde igår. Den gick hem hos hela familjen (inklusive de två kräsna). Enkel, mycket god och mättande!

600-800 g vit fisk (jag hade torsk)
2 ägg
2-2,5 dl majonnäs
curry, salt, peppar och hackad persilja efter smak
smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj gratängformen med smör. Lägg fiskfiléerna i formen och förstek fisken i ugnen i ca 10 minuter. Häll ut vätskan som bildats efter ugnstekningen. Höj till 225 grader. Blanda ihop ägg, majonnäs och kryddor. Bred smeten över fisken. Grädda i ugnen i ca 10 minuter. Kör grilleffekt sista 3-5 minuterna så att gratängen får en fin färg.

3 thoughts on “Currykryddad fiskgratäng

  1. Vad roligt att alla tyckte om gratängen! Nu blev jag själv sugen på den, hi, hi… bara jag tittat på dina bilder!🙂
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

  2. Verkar riktigt mumsig den där!
    Måste bara säga, efter att ha bläddrat igenom din sida med recept och idéer, att du inspirerar och ger mig pepp att göra ett nytt försök med lchf. Har även själv börjat känna av min känsliga mage och den mår mycket bättre av att minska volymen kolhydrater, men what the heck, det är väl lika att testa helt utan (10g//100g då..)🙂
    Så tack för allt jobb du gör med att posta din matvardag, det uppskattas otroligt mycket!

Leave a Reply

