Är du fet är du lat och saknar självdiciplin. Och bör äta mindre och springa mer. Helt enkelt.

Jag måste citera en kommentar på Facebook som upprörde mig lite: “Att svenska folket vill införa en högre skatt på saker som orsakar fetma måste bara betyda att vi är ett lat folkslag som inte har tillräckligt med självdisciplin för att avstå köpen?”

Självdiciplin är helt klart till hjälp för att klara av att avstå från sådant som är skadligt för oss. Men räcker det? Alla som lider av fetma, är det på grund av att de har taskig självdiciplin och fortsätter köpa godis trots att de lovat sig själva att förra godispåsen var den sista och deras nya hälsosamma liv skulle börja efter den? Hur kan man ens förenkla det så?! Det finns så mycket som är skadligt för oss som vi ändå utsätter oss för, och det handlar om så mycket mer än självdiciplin och lathet. Bakom alla slags beroenden och missbruk (som alkoholmissbruk t.ex.) ligger mer än ett karaktärsdrag. Det är samma sak med ett destruktivt förhållande till mat eller sockerberoende. Det är inte bara att ta sig i kragen och bestämma sig – eller som så många säger (och jag är så enormt trött på att höra det) – äta mindre och springa mer. Vore det så himla enkelt så skulle väl inte fetma vara den växande folksjukdom det blivit?

Jag önskar fler hade kunskap och förståelse om hur skadligt socker är. Men man tänker inte på socker som skadligt på samma sätt som cigaretter och alkohol. För det är så normalt och accepterat att äta de sjuka mängder socker vi gör (man tänker inte på att socker finns nästan överallt idag, det är inte bara från lördagsgodiset man får det. Jag blev mörkrädd när jag började läsa innehållsförteckningarna.). Och man ser det inte som att man faktiskt är sockerberoende förrän man försöker sluta med det.

7 thoughts on “Är du fet är du lat och saknar självdiciplin. Och bör äta mindre och springa mer. Helt enkelt.

  1. Mycket bra skrivet! Håller med allt du säger! Sockerberoende tas inta på allvar som det borde göras…😦
    Många av min omgivning förstår inte att det är stort problem och faktiskt sjukdom jag har med mitt förhållande till socker… många t.o.m. ifrågasätter mitt sätt att äta och tycker att jag är konstig som “bantar” med det matvalet, eftersom jag har ingenting att “banta av”… Men det är för mitt sockerberoende och strävan till välmående som jag har valt mitt sätt att äta…
    Ha en underbar dag!
    kram kram!

    • Exakt så! Känner precis igen det där. Så himla skönt att det finns de som som förstår varför man valt att äta och leva med den här kosten. Man orkar inte lägga energi på att försöka få de som ifrågasätter att förstå. Socker är inte bra… det borde egentligen vara glasklart att vi väljer bort det för hälsans skull.
      Tack för din respons. Som sagt, skönt med förståelse och delad erfarenhet!
      Ha en fortsatt fin kväll.
      Kram!

  2. Helt galet hur mycket produkter som innehåller socker! Aldrig tänk på det innan, men nu när man ser det blir man helt klart mörkrädd, uscha!!!

    Gillar din blogg! 😃

    • Visst?! Och en massa annat skräp är det gott om också🙂 Känns helt klart värt att kolla innehållsförteckningarna och välja den produkt med bäst innehåll och minst tillsatser. Bra att ha koll och inte bara slänga ner grejerna i kundkorgen – eller gå efter de tjusiga förpackningarna med dess lovord.

      Tack så mycket, det värmer!

  3. Mycket bra skrivet Johanna! Det är som du skriver, det är mer än bara ett karaktärsdrag.. Lathet och för dålig självdisciplin är så mycket enklare att skylla på och jag antar att det är därför många fortsätter med det.
    Tack för din blogg, du skriver mycket bra🙂❤

Leave a Reply

