LCHF-träffen i Säffle: Vilken upplevelse!

LCHF-träffen var en väldigt speciell och givande upplevelse. Att ha så många människor omkring sig som delar ens tankar om mat och hälsa, som flera genomgått samma resa som en själv (IBS för min del) och som pratar om LCHF och faktiskt vet vad de pratar om för de själva lever med den kosten. Slippa rätta till missförstånd, förklara eller försvara (även om det sistnämnda aldrig varit något jag lagt ner mycket tid och energi på). Möta och höra människor som blivit friska genom att ändra sin kost – jag blev tårögd av lycka var gång jag hörde någon berätta hur de slutat med sina mediciner eller gått ner i vikt till exempel.

De strålade verkligen. Det smittade av sig. Fast jag var förkyld kände jag mig friskare än någonsin när jag såg mig omkring på alla välmående människor som hittat den kosten som gett dem hoppet om en hälsa de kanske aldrig trodde de skulle få. Jag trodde aldrig att jag skulle bli kvitt mina magproblem. Jag skulle aldrig bli helt frisk, för jag skulle alltid ha en mage som inte fungerade. Jag kunde aldrig svara ärligt “Bara bra!” på frågan “Hur mår du?”, för jag mådde aldrig “bara” bra. Magproblemen fanns alltid med i bilden. Tills för åtta månader sedan då jag bytte kost – har varit problemfri sedan dess.

Det var stort att träffa personer som på något sätt “fostrat” en till den här nya livsstilen; som lärt ut allt de kan, delat med sig av sina erfarenheter, serverat fakta och kunskap, inspirerat med vardagstips och kloka ord, stöttat och funnits där… Allt från de tyngre namnen som Andreas Eenfeldt till personer man fått stöd och råd från på forum, bloggar, Twitter och så vidare. Jag kände sådan tacksamhet när jag såg mig om – Moniques vackra skapelse men likväl personer jag kände igen från forum, för jag vet att de alla är ringar på vattnet på ett eller annat sätt.

Jag kan inte säga att någon upplevelse från helgen var mer värd än den andra. Det var ett paket av inspiration, värme, motivation, lycka, härliga personligheter och så lite mysig campingsemester på det.

Föreläsningarna var naturligtvis något man såg fram emot. Och jag blev inte besviken! De överträffade mina förväntningar. Bra blandning och mycket inspirerande! Jag slukade mig över allt som sas och antecknade (återstår att se om jag begriper vad jag skrivit när jag går igenom det sedan). Det var inte så mycket nytt men känslan man fick i kroppen, kicken av att det stämmer så väl och att man har hittat rätt var obeskrivlig.

Jag inser mer och mer vikten av kosten vi antingen belastar eller berikar våra kroppar med och sättet att leva – som ska vara så nära det som är naturligt för oss som möjligt. 

3 thoughts on “LCHF-träffen i Säffle: Vilken upplevelse!

  1. Pingback: Helgrillad fläskytterfilé med grönsaksspett och fetaostcreme | Johannas LCHF

Leave a Reply

