Magnesiumbrist

Just nu haltar jag fram. Jag fick natten till igår kraftig kramp i min vänstra vad och har fortfarande ont och svårt att gå. Har börjat äta magnesium igen nu. Gjorde det i början när jag märkte att jag fick kramp ofta, särskilt på nätterna. Har vant mig men jag ska nog ta magnesiumtillskott regelbundet ett tag nu eftersom jag uppenbarligen har brist på det.

Underskott på magnesium är något många som äter LCHF får. Vi äter mycket kalcium via maten (t.ex. mjölkprodukter, broccoli och färska grönsaker) så det kan lätt balansera ut magnesiumet då dessa “jobbar ihop”. Ett tecken på brist på magnesium är just återkommande kramp i benen. Kalcium gör att muskeln dras ihop, magnesium gör att den slappnar av.

Det är svårt att äta sig till rätt dos magnesium då bara en del av magnesiumet i maten tas upp av kroppen, runt 30-50%. De flesta, även de som inte äter LCHF, har låga nivåer av magnesium och kan behöva kosttillskott för att vara säker på att få i sig tillräckligt.

Här köper jag magnesium.

8 thoughts on “Magnesiumbrist

  1. Intressant Johanna, jag upplever precis tvärt om, innan jag åt LCHF fick jag ofta kramp i min högra vad, men efter jag läste det här inlägget insåg jag att jag inte fått kramp sen jag började med LCHF, skönt som 17! Däremot domnar mitt högra ben ofta (kan det ha liknande orsak? Det har jag inte ens tänkt på, måste kolla upp!)

  2. Jag kan inte sova utan att ta magnesium. Tar jag inte det så kryper det i benen på nätterna och jag ligger vaken och kan inte somna om. Särskillt om jag har tränat på kvällen.

    • Det är det som kallas restless legs tror jag, som magnesium är bra för. Skönt att det funkar för dig. Mina största problem är just vadkramp och sendrag i tårna men förhoppningsvis slipper jag det nu.

  3. Innan mitt lchf-liv kröp det i mina ben vareviga kväll när jag skulle sova; inte nu. Däremot får jag kramp i vaden ibland, men har inte kommit till magnesium än, jag käkar nötter efter träningen, läste att det var bra för att motverka kramp.

  4. Min mamma har också kramper sen hon började med LCHF trots magnesium tillskott.. hon har dock kommit på det beror på sötningsmedlet SUKRIN är det någon annan av er som använder detta och som har kramper?

Leave a Reply

