Gulaschsoppa

Som ni vet gillar jag enkel och snabb matlagning. Speciellt till vardags. Men i tisdags fick jag för mig att jag ville göra gulaschsoppa. Ett långkok som skulle ta minst tre timmar. Ja, för jag skulle naturligtvis göra soppan själv från grunden – inget färdigt man köper på burk och bara värmer upp i kastrull (den tiden är förbi). Har man gjort soppa själv så inser man hur enkelt och så mycket godare det är (plus att man slipper alla tillsatser). Sen jag gjorde min första soppa har jag aldrig ens tänkt tanken på att köpa burk- eller pulversoppa. Finns inte i min värld att inte laga min mat själv. Vill jag ha något snabblagat är det enkelt fixat.

Men i tisdags hade jag gott om tid och var inte så hungrig när jag kom hem från jobbet så att äta sent var inga problem. Hade velat testa receptet som kommer från Skaldemans senaste kokbok länge så förväntningarna var höga. Soppan hade bara hunnit småkoka fem minuter när en underbar doft spred sig i hela köket. Tänk er doften av gulaschsoppa gånger tusen. Den doften andades jag njutningsfullt i tre timmar då jag eftersom soppan skötte sig själv kunde mysa på verandan, dricka te och läsa. När soppan var klar hade kvällssolen försvunnit bakom träden och det var svalt och skönt på verandan där jag satte mig med den rykande heta soppan. Köttet vart perfekt mört och det smakade precis så gott som det doftade.

Gulaschsoppa
4 – 6 portioner
1 kg nötkött i tärningar
2 l vatten
Smör att bryna i
3-4 vitlöksklyftor
3-4 paprikor, gärna i olika färger (ca 300g)
1-2 msk sambal oelek (eller mer om du vill)
1 msk paprikapulver
1-2 tsk kumminfrön
Tomatpuré efter smak, minst 2 msk
Hackad persilja (mycket)
Rivet citronskal
Creme fraiche

Bryn köttet lite snabbt i omgångar och lägg över i en gryta. Späd med vatten. Tillsätt finhackad lök och kryddor. Låt småkoka under lock tills köttet är riktigt mört och löken försvunnit. Det tar minst tre timmar. Mot slutet lägger du i paprika skuren i strimloroch hackad persilja. Krydda med tomatpuré. Smaka av med rivet citronskal och eventuellt mer kryddor, salt och peppar. Servera rykande het med en klick creme fraiche och lite hackad persilja.

3 thoughts on “Gulaschsoppa

Leave a Reply

