Fortsättning

Nu har jag väckt sockermonstret (läs föregående inlägg) och det är svårt att få det att somna igen, kan jag säga. Det väsnas och vägrar lämna mitt huvud förrän jag gör som det vill. Så jag gjorde som det ville. Jag köpte Ben & Jerry’s och tänkte, bara jag äter det så kan jag sluta tänka på det och gå vidare. Jag har ätit upp nästan två paket på en film och ja, jag har slutat tänka på det. Men inte är suget borta, det har bara gått från en sak till en annan. Nu är det chips jag är sugen på. Och tro det eller ej, godis, som jag åt igår tills jag mådde så illa att jag fick slänga det som var kvar. Ändå vill jag ha mer nu.

Man tror att man kan ta en genväg. Att bara man unnar sig det där man är sugen på så kan man släppa det sen. Men det funkar inte så. Inte för mig i alla fall. Jag vill bara äta nu. Det spelar ingen roll vad det är, jag hittar på en massa att vara så sugen på att jag bara måste ha det, och så äter jag det tills det blir äckligt – och blir sugen på något annat istället.

Fel tankar har fått spinn nu och tagit över verksamheten i huvudet helt och hållet. En återkommande tanke är att jag måste passa på nu. Jag måste passa på att äta allt jag kan tänkas vara sugen på nu när jag ändå trillat dit. Så det finns liksom inget stopp. Jag kommer på nya saker hela tiden att sukta efter. Blir aldrig nöjd.

Fortsättning följer…

7 thoughts on “Fortsättning

  1. Åh fy vad jobbigt för dig! Exakt detta har hänt varje gång (och det är många) jag bara tänkt “pausa” lchf lite, bara för en kväll. Man måste komma ihåg att en enda liten grej sätter igång något så stort, men det är inte enkelt detta. Men man får inte bli arg på sig själv, tänk att “så, skönt, då har ja fuckat upp nu och kommer därför inte göra det igen på några år”.

  2. Håller med ovanstående! När du är på banan igen ska du tänka tillbaka och minnas den här äckliga känslan och då vill du aldrig tillbaka till den!
    Imorgon är en ny dag och då ska du fixa det här!🙂
    Kram kram

  3. Jag äskar din ärlighet och får säkert många att inse att det inte är något fel på dem (inklusive mig själv) bara för att man gör så ibland och har sådana tankar! Du kommer hitta tillbaka snabbt, jag lovar😉 lchf maten är ändå den godaste – trots allt😉 Tack!

  4. Så himla bra skrivet – båda inläggen. Känner igen mig så väl. Och som kronan på verket – passa på nu när det ändå gått åt helvete… Been there, done that! Det är bara att inse att det är ett beroende och det är inte lätt att ta sig ur, om det så är nikotin, alkohol, heroin eller socker… En dag i taget säger ju AA och det gäller väl oss oxå. Så imorgon är en ny dag 😊

  5. Pingback: Själen då? | Johannas LCHF

Leave a Reply

