Övning: Andas in, möt. Andas ut, släpp

Gick in på en av mina absoluta favoritbloggar och hittade just precis det jag behöver just nu. Jag har funderat över vad jag ska göra när sötsuget eller impulsen att överäta kommer. Hur jag ska avleda uppmärksamheten från det. Kanske är det just det som är problemet, att jag försöker avleda uppmärksamheten från det istället för att möta det. Det är när jag möter det som pågår i mig som jag kan bli medveten om det och göra någonting åt det (släppa det). Är jag inte medveten om vad som händer i mig här och nu går jag på autopilot och suget/impulsen har lättare att komma åt mig och styra mig i fel riktning.

Övningen nedan är hämtad från Maria Helanders blogg.

En övning i att acceptera och släppa taget med hjälp av andningen
Det här är en övning som hjälper dig att hantera obehagliga känslor som ilska, irritation, frustration eller oro. Den är lätt att komma ihåg och lätt att göra och har stor effekt på negativa känslor, men också när vi känner ett sug efter något som inte är bra för oss. Det handlar om att ta en minipaus istället för att låta känslan styra dig. Genom att säga högt eller i huvudet nedan meningar tillsammans med en lugn andning, så möter du ditt obehag och kan på så sätt lättare släppa taget om känslan. Ibland kan vi behöva upprepa övningen ett par gånger.

Andas in – jag är medveten om min stress.
Andas ut – jag accepterar min stress.

Andas in – jag vet att stressen är obehaglig.
Andas ut – jag vet att den kommer att försvinna.

Andas in – jag släpper taget om min stress.
Andas ut – jag lugnar min kropp.

(Du kan byta ut ordet stress till det du känner; oro, irritation, avundsjuka, sug efter godis/cigaretter/alkohol e.t.c.)

2 thoughts on “Övning: Andas in, möt. Andas ut, släpp

  1. Hej Johanna!
    Tack för att du valde att citera min blogg. Och också ett stort tack för att ha gett mig möjligheten att få njuta lite av dina frestande bilder, dina härliga texter och din personliga resa. Jag är helt övertygad om att du kan hjälpa till att inspirera många till att må lite bättre med hjälp av maten.
    Varm kram tillbaka!
    Maria

Leave a Reply

